M A R I A Z E L A N D I AE
- Begonnen in 1961 -
VERSCHI3NT als kwartaalblad op onregelmatige tijden.
KOST thans per jaar 10,==.
BETALING op de AMRO-bank GOES.
I Gironummer Bank 3 8 15.
Rekeningnummer van "Varia Zelandiae" 46 16 57 457.
REDACTIE:
C.3. Christiaansén, Vanderbijlparkstraat 23, Oudelande;
telefoon 01104 - 390.
1 A,A,3, De Boo, 3oh. Frisostraat 16, Kwadendamme;
telefoon /1194 - 252.
CORRESPONDENTIE-ADRES: C.3. Christiaansén, Oudelande.
OPLAGE VAN DIT NUMMER: 150.
HERINNERING AAN DE BEURTVAART
Het zal vrijwel algemeen bekend zijn, dat de verbindin
gen van de Zeeuwse eilanden met elkaar en met overig
Nederland eeuwenlang per vaartuig van verschillende
grootte en aard moesten geschieden.
Het vervoer van personen en goederen kon in die gevallen
niet anders dan per schip plaats vinden. Vele veerdiensten
zorgden o.a. eertijds voor het persoonlijk contact der ei
landbewoners over en weer en de ouderen onder de lezers
zullen uit ervaringweten, dat men vroeger per zeilboot
b.v. van Zuid- naar Noord-Beveland o.a. via Wolf aartsdijk
naar Kortgene kon komen. We herinnerenons b.v. dat we als
5-jarige knaap (met ouderlijke begeleiding) zó in 1914 naar
Noord-Beveland reisden.
Vele opgeroepen militairen vergezelden onsgedurende de
overtocht. Daarvan is me nog bijgebleven, dat ik in het ruim
plaats mocht nemen op de ransel van één van hen.
In die tijd en lang daarna vond ook het goederenvervoer
naar en van Zeeland voor een groot deel plaats per vaar
tuig en beurtschippers onderhielden dat vervoer al heel^
vroeg tussen de diverse delen van Zeeland (dus ook vanuit
Zeeuwsch-Vlaanderen) en naar overig Nederland.
Belangrijk was vooral de beurtvaart op Rotterdam, waarbij
als tussenaanlegplaats Dordrecht was ingeschakeld.
Mijn persoonlijke herinnering wat dat betreft, gaat terug tot
mijn vroegste jeugd, d.w.z. tot ruim 60 jaar geleden en wel
speciaal voor wat betreft de verbinding tussen Yerseke en
de genoemde havensteden.
Deze min of meer geregelde beurtvaartdiensten bestonden
uiteraard al veel langer. Er is weinig geschreven bericht
geving over deze beurtschippers voorhanden, maar toch kan
op zijn minst aangenomen worden, dat zeker vanaf de late
middeleeuwen een vrij regelmatig vrachtvervoer tussen Zee
land en genoemde havens plaats vond.
Men kan vaststellen, dat de vaartuigen toen als aanleg
- en ligplaats o.a. de Yersekendam haddenwaar een sluis
uitwaterde en een enigszins beschuttende havendam sedert
de middeleeuwen aanwezig was. Daarnaast bestond als lig-