M A R I A Z E L A N D I AE - Begonnen in 1961 - VERSCHI3NT als kwartaalblad op onregelmatige tijden. KOST thans per jaar 10,==. BETALING op de AMRO-bank GOES. I Gironummer Bank 3 8 15. Rekeningnummer van "Varia Zelandiae" 46 16 57 457. REDACTIE: C.3. Christiaansén, Vanderbijlparkstraat 23, Oudelande; telefoon 01104 - 390. 1 A,A,3, De Boo, 3oh. Frisostraat 16, Kwadendamme; telefoon /1194 - 252. CORRESPONDENTIE-ADRES: C.3. Christiaansén, Oudelande. OPLAGE VAN DIT NUMMER: 150. HERINNERING AAN DE BEURTVAART Het zal vrijwel algemeen bekend zijn, dat de verbindin gen van de Zeeuwse eilanden met elkaar en met overig Nederland eeuwenlang per vaartuig van verschillende grootte en aard moesten geschieden. Het vervoer van personen en goederen kon in die gevallen niet anders dan per schip plaats vinden. Vele veerdiensten zorgden o.a. eertijds voor het persoonlijk contact der ei landbewoners over en weer en de ouderen onder de lezers zullen uit ervaringweten, dat men vroeger per zeilboot b.v. van Zuid- naar Noord-Beveland o.a. via Wolf aartsdijk naar Kortgene kon komen. We herinnerenons b.v. dat we als 5-jarige knaap (met ouderlijke begeleiding) zó in 1914 naar Noord-Beveland reisden. Vele opgeroepen militairen vergezelden onsgedurende de overtocht. Daarvan is me nog bijgebleven, dat ik in het ruim plaats mocht nemen op de ransel van één van hen. In die tijd en lang daarna vond ook het goederenvervoer naar en van Zeeland voor een groot deel plaats per vaar tuig en beurtschippers onderhielden dat vervoer al heel^ vroeg tussen de diverse delen van Zeeland (dus ook vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen) en naar overig Nederland. Belangrijk was vooral de beurtvaart op Rotterdam, waarbij als tussenaanlegplaats Dordrecht was ingeschakeld. Mijn persoonlijke herinnering wat dat betreft, gaat terug tot mijn vroegste jeugd, d.w.z. tot ruim 60 jaar geleden en wel speciaal voor wat betreft de verbinding tussen Yerseke en de genoemde havensteden. Deze min of meer geregelde beurtvaartdiensten bestonden uiteraard al veel langer. Er is weinig geschreven bericht geving over deze beurtschippers voorhanden, maar toch kan op zijn minst aangenomen worden, dat zeker vanaf de late middeleeuwen een vrij regelmatig vrachtvervoer tussen Zee land en genoemde havens plaats vond. Men kan vaststellen, dat de vaartuigen toen als aanleg - en ligplaats o.a. de Yersekendam haddenwaar een sluis uitwaterde en een enigszins beschuttende havendam sedert de middeleeuwen aanwezig was. Daarnaast bestond als lig-

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1975 | | pagina 3