- 2 - plaats de hoek vóór het dorp tussen de Burenpolder en de langs het dorp lopende zeedijk. Deze ligplaats gaf mogelijk wat meer beschutting bij storm en hoge vloeden, doch een ideale ligplaats was het al evenmin. Om die reden was Yersekendam dan toch al heel vroeg aangewezen als afvaarplaats voor het overzetveer naar Gorishoek op Tholen. Reeds in het jaar 1351 gaf graaf Willem ldaartoe het veerrecht uit. (Zie Dhr. mr. G.F. Sandberg "Overzetveren in Zeeland" - pag. 39.) In genoemd jaartal was er te Yersekendam toen al een min of meer beschut haventje aanwezig. Zeilvaartuigen voeren in die tijd naar havens als Antwerpen en Rotterdam. Het waren de voorlopers van de latere beurtschippers. Welke typen schepen ze bezigden, is, door het ontbre ken van afbeeldingen, onbekend. Uit later tijd, b.v. de 17de en 18de eeuw geven tekeningen te zien, dat de vaar tuigen aanvankelijk sprietzeilen en later gaffelzeilen voerden. (Zie de prent op p. 5.) Dat er al heel vroeg van en naar de genoemde havens werd gevaren, is wel zeker. Hen was voornamelijk op ver voer te water aangewezen en wanneer men de uitvoerige lijsten nagaat, welke door Dr. W.E. Linger zijn vermeld in zijn werk over "De Tol van Iersekeroord"vindt men veel gegevens over de scheepvaart en de vrachten, welke van uit zee en uit Holland de genoemde tol passeerden in de periode 1321 - 1572. Daarbij speelde waarschijnlijk de aan legplaats te Yersekendam geen grote rol, omdat het tolhuis gelegen was tegenover Borgvlietten zuiden van Bergen op Zoom. Na de grote watersnoodrampen van 1530 en 1532, waarbij de stad Reimerswaal nagenoeg en geheel het toenmalig oos telijk Zuid-Beveland verloren gingen, was Yersekendam voor lange tijd het enige steunpunt voor vaartuigen en een veer dienst in oostelijk Zuid-Beveland. Of er in de vroege middeleeuwen al een regelmatige ver binding te water tussen Zeeland en Rotterdam bestond, is twijfelachtig. Het scheepvaartverkeer, dat de Tol van Ier sekeroord passeerde naar en van Antwerpen, liep vanuit zee aanvankelijk ten zuiden van Schouwen-Duiveland en Tholen (en retour dezezelfde route) en vanaf de 16de eeuw meer en meer via de Westerschelde, toen deze beter bevaarbaar was geworden. De verbinding vanuit Zeeland met Rotterdam binnendoor langs Dordrecht, begon ook eerst geruime tijd na de middeleeuwen van belang te worden. Gegevens, die wijzen op een vorm van beurtvaart in die tijd, vonden we niet. Nadat Rotterdam in de 17de en volgende eeuwen tot grote bloei kwam, namen ook de binnenlandse verbindingen te water in omvang toe en ook met Zeeland werden de con tacten wat dit betreft veelvuldiger Hoewel we over de 18de eeuw geen feiten beschikbaar hebben, kan wel worden aangenomen,dat ook toen verbindin gen te water met de noordelijk liggende gebieden en steden bestonden. Over de latere periode zijn we dan wat beter geïnformeerd, temeer daar we er langzamerhand vrij nauw bij betrokken werden. Dat derhalve nu volgt in verband met de historie van de beurtvaart kan niet anders dan ook een stukje familie geschiedenis zijn, daar vele verwanten zich eertijds met dat vrachtvervoer te water hebben beziggehouden. De eerste Van IDsseldijk, die zich - vanuit Gelderland - in Zeeland vestigde, was CornelisHij kwam naar Ouwerkerk op Schouwen en was daar in verschillende functies werk zaam - sedert 1763 - bij de Polder Oosterland. Zijn zoon Adriaan v. 13. vertrok na verloop van tijd in 1827 naar St. Maartensdijk. Hij koos het beroep van beurt schipper en handelde ook in oesters, waarvan, zo lazen we ergens, de prijs in 1844 10 en 15 cent per stuk was. De beurtvaart werd bedreven op Rotterdam en Dordrecht. Uan de vijf zoons van Adriaan v. 13., die allen het be roep van schipper (hetzij beurtschipper of in de vrije vaart) kozen, was mijn grootvader, Willem Ezechiël van 13., die zich na verloop van tijd te Yerseke vestigde als beurt schipper op de genoemde havensteden. Hij kwam te Yerseke in 1865 en hoewel niet zeker is, of hij zich toen al met de-beurtvaart bezig hield, blijkt niet zoveel later, dat dit zijn beroep was; zo o.a. uit lijsten van namen van vele Yersekse schippers, die bij de gemeente-

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1975 | | pagina 4