V A\ R I it H E L 1 N D I AE - Begonnen in: .1961 - VERSCHIJNT als kwartaalblad op onregelmatige tijden. KOST thans, per jaar 10,==. BETALING op de AMRO-bank GOES Gironummer Bank 3 8 1 5. Rekeningnummer ^6 16 57 ^57 van "Varia Zelandiae" REDACTIE: C.J» Christiaansen, Vander bijlparkstraat 23Oudelande; - telefoon: OllOk - 390. A.A.JlBe Boo, Johan Erisostraat 16Kwadendamme telefoon: 0119^- - 232, CORRESPONDENTIE-ADRESC.J.ChristiaansenOudelande OPLAGE van dit nummer: 220. HERINNERING AAN DE BEURTVAART Het zal vrijwel algemeen bekend zijn, dat de verbindin gen van de Zeeuwse eilanden met elkaar en met overig Nederland eeuwenlang per vaartuig van verschillende grootte en aard moesten geschieden, Ket vervoer van personen en goederen kon in die gevallen niet anders dan per schip plaats vinden. Vele veerdiensten zorgden o.a. eertijds voor het persoonlijk contact der eiland bewoners over en weer en de ouderen onder de lezers zullen uit ervaring wetendat men vroeger per zeilboot b.v. van Zuid- naar Noord-Beveland o.a. via Wolf aartsdijk naar Kort- gene kon komen. We herinneren ons b.v. dat we als 5-jarige knaap (met ouderlijke begeleiding) zó in 19l4 naar Noord- Beveland reisden. Vele opgeroepen militairen vergezelden ons gedurende de; overtocht. Daarvan is me nog bijgebleven, dat ik in het ruim plaals mocht nemen op de ransel van één van hen. In die tijd en lang daarna vond ook het goederenvervoer naar en van Zeeland voor een groot deel plaats per vaar tuig en beurtschippers onderhielden dat vervoer al heel vroeg tussen de diverse delen van Zeeland (dus ook vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen) en naar overig Nederland. Belangrijk was vooral de beurtvaart op Rotterdam, waarbij als tussenaanlegplaats Dordrecht was ingeschakeld. Mijn persoonlijke herinnering wat dat betreft, gaat terug tot mijn vroegste jeugd, d.w.z. tot ruim 6© jaar geleden e;n wel speciaal voor wat betreft dë verbinding tussen f'erseke; en de genoemde, havensteden. Deze min of meer geregelde beurtvaartdiensten bestonden uiteraard al veel langer. Er is weinig geschreven bericht geving over deze beurtschippers voorhanden, maar toch kan op zijn minst aangenomen worden, dat zeker vanaf de. late middeleeuwen een vrij regelmatig vrachtvervoer tussen Zee land en genoemde havens plaats vond. Men kan vaststellen, dat de. vaartuigen toen als aanleg - en ligplaats o.a. de Yersekendam hadden, waar e.e:n sluis uitwaterde en een enigszins beschuttende havendam sedert de mxddeleeuwen aanwezig was. Daarnaast bestond als lig-

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1978 | | pagina 2