V A\ R I it H E L 1 N D I AE
- Begonnen in: .1961 -
VERSCHIJNT als kwartaalblad op onregelmatige tijden.
KOST thans, per jaar 10,==.
BETALING op de AMRO-bank GOES
Gironummer Bank 3 8 1 5.
Rekeningnummer ^6 16 57 ^57 van "Varia Zelandiae"
REDACTIE:
C.J» Christiaansen, Vander bijlparkstraat 23Oudelande;
- telefoon: OllOk - 390.
A.A.JlBe Boo, Johan Erisostraat 16Kwadendamme
telefoon: 0119^- - 232,
CORRESPONDENTIE-ADRESC.J.ChristiaansenOudelande
OPLAGE van dit nummer: 220.
HERINNERING AAN DE BEURTVAART
Het zal vrijwel algemeen bekend zijn, dat de verbindin
gen van de Zeeuwse eilanden met elkaar en met overig
Nederland eeuwenlang per vaartuig van verschillende
grootte en aard moesten geschieden,
Ket vervoer van personen en goederen kon in die gevallen
niet anders dan per schip plaats vinden. Vele veerdiensten
zorgden o.a. eertijds voor het persoonlijk contact der eiland
bewoners over en weer en de ouderen onder de lezers zullen
uit ervaring wetendat men vroeger per zeilboot b.v. van
Zuid- naar Noord-Beveland o.a. via Wolf aartsdijk naar Kort-
gene kon komen. We herinneren ons b.v. dat we als 5-jarige
knaap (met ouderlijke begeleiding) zó in 19l4 naar Noord-
Beveland reisden.
Vele opgeroepen militairen vergezelden ons gedurende
de; overtocht. Daarvan is me nog bijgebleven, dat ik in het
ruim plaals mocht nemen op de ransel van één van hen.
In die tijd en lang daarna vond ook het goederenvervoer
naar en van Zeeland voor een groot deel plaats per vaar
tuig en beurtschippers onderhielden dat vervoer al heel
vroeg tussen de diverse delen van Zeeland (dus ook vanuit
Zeeuwsch-Vlaanderen) en naar overig Nederland.
Belangrijk was vooral de beurtvaart op Rotterdam, waarbij
als tussenaanlegplaats Dordrecht was ingeschakeld.
Mijn persoonlijke herinnering wat dat betreft, gaat terug tot
mijn vroegste jeugd, d.w.z. tot ruim 6© jaar geleden e;n wel
speciaal voor wat betreft dë verbinding tussen f'erseke; en
de genoemde, havensteden.
Deze min of meer geregelde beurtvaartdiensten bestonden
uiteraard al veel langer. Er is weinig geschreven bericht
geving over deze beurtschippers voorhanden, maar toch kan
op zijn minst aangenomen worden, dat zeker vanaf de. late
middeleeuwen een vrij regelmatig vrachtvervoer tussen Zee
land en genoemde havens plaats vond.
Men kan vaststellen, dat de. vaartuigen toen als aanleg
- en ligplaats o.a. de Yersekendam hadden, waar e.e:n sluis
uitwaterde en een enigszins beschuttende havendam sedert
de mxddeleeuwen aanwezig was. Daarnaast bestond als lig-