Deze snelle ontwikkeling was mogelijk doordat aan de vraagkant de hiervoor
genoemde factoren speelden. Aan de aanbodkant bestond een sterke relatie met
de landbouw, want veel landbouwers stapten over naar de recreatiesector als
camping- of zomerwoningenterreinbeheerder, omdat dit meer opbracht.
Daarnaast was er de verbeterde ontsluiting. Bovendien was er ook in het beleid
een kentering opgetreden.
30 ooo j_
29 000 1
'5 000j p—j fü
600 j
1939 '968 19 7 5 '985
Figuur 2
Kampeercapaciteit Walcheren
Van de eerder genoemde afkeer van grootschalige recreatieve ontwikkelingen, die
- zoals in 1939 werd gesteld - niet zouden stroken met de aard en de opvattingen
van de Walcherse bevolking en het landschapsschoon zouden aantasten, was geen
sprake meer. Een spectaculaire ontwikkeling van de recreatie werd nu in het
algemeen positief beoordeeld.
De belangrijkste reden van deze kentering waren de specifieke omstandigheden
waarin Zeeland als geheel verkeerde. Deze werden gekenmerkt door het achter
blijven van de werkgelegenheidsontwikkeling bij de behoefte aan arbeids
plaatsen. Om Zeeland uit de impasse te halen was het nodig dat de groei van de
werkgelegenheid krachtig werd bevorderd.
Behalve de groei van de zware industrie bood - zoals hiervoor al aangegeven - in die
periode ook de expansieve ontwikkeling van de openluchtrecreatie, die landelijk
plaats vond, mogelijkheden voor een economische injectie. Het hoeft dan ook
geen verwondering te wekken dat de centrale doelstellingen in die periode waren
gericht op het bevorderen van de ontwikkelingen, die zich op deze beide terreinen
zouden kunnen aandienen. De vraag naar de wenselijkheid van dergelijke
spectaculaire ontwikkelingen o.a. uit oogpunt van natuur en landschap of
leefbaarheid van de kernen, kwam niet expliciet, aan de orde.
Zo kon de totale capaciteit van de verblijfsaccommodatie op Walcheren in die
periode uitgroeien van ca. 3.000 slaapplaatsen naar 36.000 slaapplaatsen in 1968
en 58.000 slaapplaatsen in 1975. Daarnaast waren er in vigerende bestemmings
plannen nog diverse nieuwe mogelijkheden opgenomen voor verblijfsaccom
modatie die nog tot realisering konden worden gebracht.
111