Na de afscheiding in 1830 ontstond de concurrentiestrijd tussen de Belgische en Nederlandse loodsen. Hoewel hierover veel annecdotes verteld worden, was de tegenstelling zeer ernstig. De strijd heeft ongeveer honderd jaar geduurd en de oor zaak ervan was gelegen in het feit dat bij tractaat was vastgelegd dat er vrije loods- keus was. Het conflict over de vrije keus van een kapitein voor een Belgische of een Nederlandse loods betrof alleen de scheepvaart op de Belgische havens aan de Schelde, maar speelde zich in hoofdzaak af vlak voor de kust van Walcheren. Over dit conflict kan nog gezegd worden dat het uiteindelijk heeft geleid tot eenheid en onderling respect tussen de loodsdiensten van beide buurlanden. Posthume waardering past aan alle loodsen en anderen die erbij betrokken waren, omdat hun werk in grote onderlinge wedijver moest worden uitgevoerd. Concurrentiestrijd tussen Belgische en Nederlandse loodsdienst De periode na 1914 Tijdens de eerste wereldoorlog kwam de scheepvaart nagenoeg tot stilstand en waren de loodsen genoodzaakt om elders werk te zoeken. Met de komst van de Duitse bezetters in 1940 weken vele loodsen uit en voeren op de schepen van de geallieerden. Veel loodsen kwamen om door de oorlogshandelingen. De oor logsperiode, maar vooral de fase na de slag om Walcheren als de convooivaart op Antwerpen op gang komt is een verhaal apart. De vele wrakken voor de kust van 113

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1989 | | pagina 117