Na de afscheiding in 1830 ontstond de concurrentiestrijd tussen de Belgische
en Nederlandse loodsen. Hoewel hierover veel annecdotes verteld worden, was de
tegenstelling zeer ernstig. De strijd heeft ongeveer honderd jaar geduurd en de oor
zaak ervan was gelegen in het feit dat bij tractaat was vastgelegd dat er vrije loods-
keus was. Het conflict over de vrije keus van een kapitein voor een Belgische of
een Nederlandse loods betrof alleen de scheepvaart op de Belgische havens
aan de Schelde, maar speelde zich in hoofdzaak af vlak voor de kust van Walcheren.
Over dit conflict kan nog gezegd worden dat het uiteindelijk heeft geleid tot eenheid
en onderling respect tussen de loodsdiensten van beide buurlanden. Posthume
waardering past aan alle loodsen en anderen die erbij betrokken waren, omdat hun
werk in grote onderlinge wedijver moest worden uitgevoerd.
Concurrentiestrijd tussen Belgische en Nederlandse loodsdienst
De periode na 1914
Tijdens de eerste wereldoorlog kwam de scheepvaart nagenoeg tot stilstand en
waren de loodsen genoodzaakt om elders werk te zoeken. Met de komst van de
Duitse bezetters in 1940 weken vele loodsen uit en voeren op de schepen van
de geallieerden. Veel loodsen kwamen om door de oorlogshandelingen. De oor
logsperiode, maar vooral de fase na de slag om Walcheren als de convooivaart op
Antwerpen op gang komt is een verhaal apart. De vele wrakken voor de kust van
113