comité bij elkaar gebracht om een permanente ('s zomers dan) tentoonstelling te organiseren. Het comité bestond uit Hart Nibbrig, die op Zoutelande een huisje had en daar veel gewerkt heeft, Jacoba van Heemskerck met haar min of meer abstract werk afgestemd op de „Sturm" in BerlijnToorop zelf als onze President, en ik als secretaresse. Dit comité heeft jarenlang op de meest vriendschappelijke en eensgezinde manier de jaarlijkse tentoonstelling in het aardige witte gebouwtje gehouden. Wij inviteerden, of liever Toorop inviteerde (ik schreef de briefjes!) buitenlandse artiestenle Fauconnier, Lodewijk Schelfhout, Braque, Mondriaan, ook v. Konijnenburg, Roland Holst, Paul Schultze en natuurlijk ook de Zeeuwse schilders". Niet iedereen die werd uitgenodigd kwam, maar de catalogi van de tentoon stellingen laten desondanks een indrukwekkende rij namen zien. Jan Toorop (1858- 1928) was het middelpunt van alles. Hij werd, omstreeks 1890, als leider van de ver nieuwing in de Nederlandse kunst beschouwd. Naast zijn eigen werk begon hij zich in die dagen te richten op het samenstellen van exposities. In 1898 kwam hij vermoedelijk voor het eerst naar Domburg, op uitnodiging van generaal Drabbe, de vader van Mies Elout-Drabbe, en misschien ook wel enthousiast gemaakt door verhalen van vrienden als de Nijmeegse wijnhandelaar Nolet en de Belgische architect Henri van de Velde, die beiden Domburg kenden. De aanwezigheid van de beroemde arts Dr. Johann Georg Mezger (18 38-1909) in de bad plaats zal zeker ook een rol hebben gespeeld voor de met zijn gezondheid sukkelende Toorop. Tijdens zijn eerste verblijf in Domburg maakte Toorop een prachtige krijt tekening van de generaal met zijn dochter. Mies zou vaker model voor hem staan. Krijttekening door Jan Toorop van generaal Drabbe met dochter Mies (1898) 90

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1989 | | pagina 94