stand gekomen, al voldoet de weg nog niet aan de eisen van het hoofdwegennet. De open stelling van de weg over de Oosterscheldekering heeft een aantal interessante veranderin gen in het verkeersbeeld te zien gegeven. Een overzicht hiervan staat in figuur 1Bij deze figuur is het volgende op te merken: Gemiddeld over het jaar genomen rijden er 5.000 motorvoertuigen per etmaal over de Oosterscheldekering. Ongeveer 1.000 hiervan hebben Neeltje Jans als bestemming. De afname van het verkeer over de Zeelandbrug is ongeveer de helft minder dan was verwacht. Van het verkeer over de Oosterscheldekering komt globaal 70% van Walcheren en 30% van de Bevelanden. Van het verkeer dat van Walcheren komt is ongeveer 60% verkeer dat oorspronkelijk over de Zeelandbrug reed; ongeveer 40% is "nieuw" verkeer. Het "oude" verkeer reed voor het overgrote deel al via de Veersedam naar de Zeeland brug. Daarom is het verschil in verkeersintensiteit op de Veersedam tussen de situatie met en zonder weg over de Oosterscheldekering relatief klein. De invloed van het "nieuwe" verkeer van en naar Walcheren is het meest merkbaar in de buurt van de Veersedam. De vraag ligt voor de hand. of er nog grote wijzigingen in het verkeers beeld zullen optreden als de dammenweg geheel volgens de eisen zal zijn uitgevoerd, dat wil zeggen als de weg geheel is omgebouwd tot autoweg. De reissnelheden op de dammenweg kun- figuur 2. Overzicht hoofdwegennet. 113

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 115