nen daardoor toenemen. De dammenweg kan zodoende aantrekkelijk worden voor ver keer dat nn gebruik maakt van andere routes. We kunnen daarbij onderscheid maken tus sen verkeer tussen Walcheren en de randstad en doorgaand verkeer door Walcheren. Het verkeer tussen Walcheren en de randstad kan op het ogenblik kiezen uit drie rou tes: over de dammenweg, over de Zeelandbrug en over A58 langs Bergen op Zoom en Moerdijk. Net als de dammenweg zal ook de route over de Zeelandbrug volledig worden omgebouwd tot autoweg (tot aan het Hellegat splein). Door de aanleg van het ontbreken de stuk van de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord ontstaat er een vierde route. Voor een overzicht van de routes wordt verwezen naar figuur 2. De meest gebruikelijke vergelijking van routes gebeurt door de bepaling van de reis tijden en reisafstanden. In het voorbeeld van tabel 1 zijn deze vergeleken voor de routes tussen Middelburg en het Vaanplein bij Rotterdam. Tabel I. Route-overzicht Middelburg - Rotterdam-Vaanplein na gereedkomen hoofdwe gennet. Middelburg - Rotterdam-Vaanplein via dammenweg Zeelandbrug Bergen op Zoom Bergen op Zoom Dinteloord Moerdijk kilometers 97 94 107 120 minuten 70 68 71 80 Theoretisch gezien is de route over de Zeelandbrug de meest aantrekkelijke, omdat zij zowel in tijd als in afstand de kortste is. Toch zal zij lang niet in alle gevallen gekozen worden. In de eerste plaats moet erop gewezen worden dat de vermelde reistijden gemid delden zijn. De individuele reistijden kunnen sterk van elkaar afwijken. Verder zijn de verschillen tussen de routes betrekkelijk klein. De routekeuze zal dan ook sterk mede be paald worden door de vraag waar men in Rotterdam c.q. de randstad moet zijn, en hoe men vanuit Middelburg c.q. overig Walcheren het gemakkelijkst op de hoofdwegen komt. Ook spelen nog mee de subjectieve voorkeuren voor bepaalde routes (aantrekkelijkheid, autosnelweg) en de kans op files. Samenvattend kunnen we stellen dat de ombouw van de dammenweg tot autoweg deze weg niet in een bijzondere voorkeurspositie zal brengen voor het verkeer tussen Walcheren en de randstad. Vanwege de wat excentrische ligging komt in Walcheren niet veel doorgaand verkeer voor. Voor het verkeer tussen het Sloegebied en de randstad zijn de routes over de Zee landbrug en langs Bergen op Zoom aantrekkelijker dan de dammenroute. Voor het ver keer dat via het veer Vlissingen-Breskens naar de randstad rijdt, geldt in feite hetzelfde als voor het verkeer lussen Walcheren zelf en de randstad: er zijn drie min of meer gelijk waardige routes. Omdat het hier om verkeer over erg lange afstanden gaat, zijn de aantal len niet groot. Uil enquetes die op het veer Vlissingen-Breskens zijn gehouden is geble ken dat het slechts om enkele honderden auto's per etmaal gaat. Behalve doorgaand verkeer naar de randstad kan er ook doorgaand verkeer naar de koppen van de andere voormalige Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden zijn. Dit is voor namelijk recreatief verkeer, gericht op Neeltje Jans, de stranden en de watersportgebie- 1 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 116