De tracering van de dammenweg op Walcheren den. Naar de omvang van dit verkeer is in de zomer van 1989 een onderzoek ingesteld. De resultaten daarvan zijn nu nog niet beschikbaar. Bij de aanleg van de vaste oeververbinding over de Westerschelde (WOV) zal de dammenroute minder aantrekkelijk worden voor het doorgaande verkeer naar de rand stad. Volgens de huidige plannen zal de WOV zeker oostelijker liggen dan het huidige veer Vlissingen-Breskens. De dammenroute komt dan in het nadeel ten opzichte van de routes over de Zeelandbrug en Bergen op Zoom. In tabel 2 is dit met wat cijfermateriaal geïllustreerd. Tabel 2. Route-overzicht Gent - Rotterdam-Vaanplein na gereedkomen hoofdwegennet; WOV nabij Terneuzen. Gent - Rotterdam-Vaanplein via kilometers minuten Bergen op Zoom Antwerpen 141 105 Bergen op Zoom WOV 161 118 Zeelandbrug WOV 142 110 dammenweg WOV 181 137 De WOV roept mogelijk extra verkeer op naar de koppen van de voormalige eilanden. Of dit via Walcheren zal rijden, is in sterke mate afhankelijk van de plaats van de WOV en de aansluitingen op het bestaande wegennet. De omvang van dit verkeer is moeilijk te bepalen. Samenvattend is de dammenweg in groter verband bezien vooral van belang als kwa liteitsverbetering voor het verkeer dat nu al op de route rijdt en als ontsluitingsweg voor de recreatiegebieden langs de kust. De dammenweg moet een doorgaande verbinding gaan vormen tussen de Veersedam en rijksweg 58 bij Middelburg. Dat kan op een groot aantal manieren. Er is echter al een aantal bestuurlijke uitspraken gedaan, waardoor het aantal mogelijkheden sterk wordt be perkt: De gemeente Middelburg en de provincie Zeeland hebben zich uitgesproken voor een kruising van het Kanaal door Walcheren aan de "Veerse" kant van Middelburg. De gemeente Veere acht een nieuw tracé door het open landschap van Walcheren niet aanvaardbaar. Zoveel mogelijk dient gebruik te worden gemaakt van bestaande wegtr- acé's. De provincie heeft zich in vergelijkbare zin uitgesproken. Volgens de gemeente Arnenruiden dient de dammenweg buiten het grondge bied van de gemeente te worden aangelegd. Het rijk en de provincie Zeeland zijn overeengekomen dat de dammenweg het Kanaal door Walcheren zal kruisen door middel van een aquaduct. Rekening houdend met deze uitspraken zal de dammenweg ongeveer moeten lopen als op figuur 3 is aangegeven. Zeker is dit echter allerminst. Rijkswater staat onderzoekt alle technische mogelijkheden, onafhankelijk van door anderen ingenomen standpunten. Pas na afweging van alle voor- en nadelen wordt het tracé vastgesteld. Bij deze afweging 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 117