dammenweg bij Middelburg uitgevoerd als dubbelbaans autoweg. Figuur 4 geeft een overzicht van de mogelijke dwars profielen. ev. parallelweg hoofdrijbaan ev. parallelweg "N Xv 1 7 50 -1 ca.8.50 varj ca. 18.50 var.| ca.8.50 1— - -1 - i i 1 MOGELIJK DWARSPROFIEL DAMMENWEG PLATTELAND WALCHEREN rijbaan rijbaan 7.50 I 7.50 var.ica. 29.00I var. figuur 4. Mogelijke dwarsprofielen dammenweg. Van de aanleg van de dammenweg op Walcheren kunnen als nadelen genoemd wor den de schade aan natuur en landschap, het verlies aan landbouwgrond en de doorsnijding van bestaande (wegen)structuren. Voordelen zijn de ontlasting van het lokale wegenet van Middelburg met als gevolg daarvan de verbetering van de leefbaarheid, de verhoging van de verkeersveiligheid en de verbetering van de doorstroming. Binnen het bestek van dit artikel is het niet mogelijk op deze aspecten uitgebreid in te gaan. Aan één aspect kan gelet op de betekenis voor heel Walcheren niet voorbij worden gegaan, en dat is de ver keerssituatie in Middelburg. Vooral in de zomermaanden is het Middelburgse wegennet zwaar- tot overbelast. Notoire knelpunten zijn de Schroe-en de Stationsbrug en de tan gent. De situatie op de kaaien is uit oogpunt van leefbaarheid problematisch. De aanleg van de dammenweg kan hierin verbetering brengen doordat het doorgaande verkeer bui ten Middelburg om wordt geleid en doordat het verkeer van en naar Middelburg beter kan worden verdeeld. Verder is de dammenweg belangrijk voor de ontsluiting van het bedrij venterrein Ramsburg en voor de ontsluiting van nieuwe woongebieden aan de westzijde van het Kanaal door Walcheren. Bij de ontlasting van het Middelburgse wegennet dient overigens wel de kanttekening geplaatst te worden, dat een deel van de winst weglekt als gevolg van de toename van het verkeer. 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 119