dammenweg bij Middelburg uitgevoerd als dubbelbaans autoweg. Figuur 4 geeft een
overzicht van de mogelijke dwars profielen.
ev. parallelweg hoofdrijbaan ev. parallelweg
"N
Xv
1 7 50 -1
ca.8.50
varj
ca. 18.50
var.| ca.8.50
1— - -1 - i i 1
MOGELIJK DWARSPROFIEL DAMMENWEG PLATTELAND WALCHEREN
rijbaan
rijbaan
7.50 I 7.50
var.ica. 29.00I var.
figuur 4. Mogelijke dwarsprofielen dammenweg.
Van de aanleg van de dammenweg op Walcheren kunnen als nadelen genoemd wor
den de schade aan natuur en landschap, het verlies aan landbouwgrond en de doorsnijding
van bestaande (wegen)structuren. Voordelen zijn de ontlasting van het lokale wegenet
van Middelburg met als gevolg daarvan de verbetering van de leefbaarheid, de verhoging
van de verkeersveiligheid en de verbetering van de doorstroming. Binnen het bestek van
dit artikel is het niet mogelijk op deze aspecten uitgebreid in te gaan. Aan één aspect kan
gelet op de betekenis voor heel Walcheren niet voorbij worden gegaan, en dat is de ver
keerssituatie in Middelburg. Vooral in de zomermaanden is het Middelburgse wegennet
zwaar- tot overbelast. Notoire knelpunten zijn de Schroe-en de Stationsbrug en de tan
gent. De situatie op de kaaien is uit oogpunt van leefbaarheid problematisch. De aanleg
van de dammenweg kan hierin verbetering brengen doordat het doorgaande verkeer bui
ten Middelburg om wordt geleid en doordat het verkeer van en naar Middelburg beter kan
worden verdeeld. Verder is de dammenweg belangrijk voor de ontsluiting van het bedrij
venterrein Ramsburg en voor de ontsluiting van nieuwe woongebieden aan de westzijde
van het Kanaal door Walcheren. Bij de ontlasting van het Middelburgse wegennet dient
overigens wel de kanttekening geplaatst te worden, dat een deel van de winst weglekt als
gevolg van de toename van het verkeer.
117