vonden, niet meer van deze tijd, want niet meer aansluitend bij de behoeften van de mo derne maatschappij. Natuurlijk zou het gymnasium zoals ik het heb gekend, niet onveran derd hebben kunnen voortbestaan, maar de manco's, die ik hier en daar heb gesignaleerd, waren makkelijk te remediëren geweest zonder het wezen van de school aan te tasten. Van de alpha-kant uit geredeneerd hadden ze wat mij betreft de wis- en natuurkunde mogen afschaffen, want de uren die ik daarin heb gestoken, hebben mij nooit enig rendement op geleverd en dus had ik liever wat filosofie, psychologie of cultuurgeschiedenis gehad. De problemen die ik op dat gebied ben tegengekomen, waren met een eenvoudig rekensom metje wel op te lossen. Maar zelfs voor wiskunde zou ik als alpha nog wel hebben willen pleiten, want het gaat niet om het onmiddellijke rendement, maar om de brede basis van een algemene ontwikkeling, die je rijp maakt voor de universitas van de universiteit en die werd je door het gymnasium geboden. Middelburg is met het afschaffen van het gym nasium gedachteloos meegedobberd op de golven van de onderwijsvernieuwing, die tot dusver alleen maar verwarring en verarming hebben opgeleverd. Dat echter is het onder werp van een ander artikel. Dit zou bij herinneringen blijven. 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 52