breiding naar Domburg, via de toren van Koudekerke. Het is niet bekend waar de post in
Domburg opgesteld was. De lijn in Zeeland liep van Bergen op zoom via Bath, Waarde,
Kruiningen en Heinkenszand naar Amemuiden.
afh. I i Marinearsenaal te Vlissingen met de telegraaf van Lipkens op het dak. Tekening gewassen
inkt. (detail). De tekening is te dateren op ongeveer 1837, omdat het marineschip de Neptunes,
dat naast het arsenaal ligt in 1835 te water gelaten is (26).
De practische uitvoering.
Van het begin af aan was de le Luitenant-ingenieur G. Jooss toegevoegd aan Lipkens,
omdat deze verzocht had om de benodigde seinregels, regelementen en instructies aan
een officier van de genie op te dragen. Jooss bracht in september 1834 een verslag: "Be
trekkelijk de Telegraphische Gemeenschap" (29) uit aan de Minister van Oorlog. In dat
verslag beschrijft hij uitvoerig allerlei zaken, zoals de aanleiding tot de oprichting, de
technische inrichting van bepaalde posten en de aangepaste oplossingen die hij daar voor
vond, de uitbreiding naar Zeeland, een interessante vergelijking met andere vroegere sys
temen, seinen en het seinregister. waarnemingen en verbeteringen. Het toestel, waarvan
het principe ontleend was aan de Engelse Telegraaf van 1795 is door Lipkens sterk ver
eenvoudigd. De Telegraaf bestond uit 6 schijven van gevlochten mandenwerk met een
diameter van 120 cm. Deze schijven werden in een verticaal vlak aan weerzijde van een
torendak of van een houten stelling, onafhankelijk draaibaar van elkaar aan stokken be
vestigd. De schijven werden door middel van 6 hefbomen vanuit een ondergelegen sein
huis horizontaal (=scherp of onzichtbaar) of verticaal (=plat of zichtbaar) gedraaid. De
schijven waren genummerd van I t/nr 6. Door een of meer schijven in de verticale stand
78