De dammenweg op Walcheren verkeerskundige aspecten en realisatiemogelijkheden Jan in 't Veld Inleiding De dammenweg als onderdeel van het rijkswegennet De dammenweg is een weg van het rijkswegenplan. Hij loopt tussen rijksweg 58 bij Middelburg en rijksweg 15 bij Brielle. Grote delen van de dammenweg zijn al voltooid: dat geldt niet voor het wegvak op Walcheren. Dit zal pas als een der laatste delen gereed komen. Het Walcherse deel van de dammenweg is in 1968 voor het eerst op het rijkswegen plan verschenen. De verwachting was toen dat de aanleg omstreeks het jaar 1980 zou be ginnen. De weg zou worden uitgevoerd als autosnelweg. Inmiddels zijn er ruim twintig jaar verstreken sinds het rijkswegenplan van 1968 en de dammenweg op Walcheren is nog steeds niet verder dan het planstadium. De verwachting is nu dat uitvoering niet voor het jaar 2000 zal gebeuren. Volgens de huidige plannen krijgt de dammenweg een veel bescheidener allure dan volgens het rijkswegenplan van 1968 de bedoeling was. Het wordt geen autosnelweg, maar een enkelbaans autoweg, met uitzondering van het gedeel te bij Middelburg; dat zal worden uitgevoerd als dubbelbaans autoweg. Dit artikel heeft de bedoeling wat achtergronden van de dammenweg te schetsen en enige mogelijke effecten van de aanleg aan te geven. De problematiek wordt vooral van uit de verkeerskundige invalshoek benaderd. De rijksoverheid heeft zich verantwoordelijk gesteld voor de aanleg en instandhou ding van een wegennet dat de verschillende landsdelen met elkaar en met het buitenland verbindt. Aan dit net worden hoge eisen gesteld: de wegen worden uitsluitend uitgevoerd als autoweg of als autosnelweg en er dient slechts een kleine kans op files te zijn. Het hui dige rijkswegennet voldoet nog lang niet aan deze eisen. Dit zal volgens de planning pas rond het jaar 2015 het geval zijn. Er zal tot die tijd een grote inspanning geleverd moeten worden, niet alleen om het wegennet aan te passen, maar ook om het autogebruik af te remmen. Dit laatste is om verschillende redenen nodig: Het volledig tegemoetkomen aan alle individuele wensen om zich per auto te verplaat sen maakt een uitbreiding van het wegennet nodig, die tot een onaanvaardbare aanslag op de leefbaarheid leidt en die financieel niet haalbaar is. De auto is een belangrijke bron van vervuiling; om de milieudoelstellingen te halen is het niet voldoende om de automotor schoner te maken; ook het autogebruik zal moeten worden afgeremd. Het feit dat een weg is opgenomen in het rijkswegenplan betekent nog niet automa tisch dat de weg wordt aangelegd. Rijkswaterstaat moet het ontwerp van de weg uitwer ken i.n een plannota en daarin ook de noodzaak van de aanleg van de weg aantonen. Bij projecten van enige omvang moet bovendien een milieu-effectrapport worden opgesteld.

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1990 | | pagina 113