De dammenweg op Walcheren
verkeerskundige aspecten en realisatiemogelijkheden
Jan in 't Veld
Inleiding
De dammenweg als onderdeel van het rijkswegennet
De dammenweg is een weg van het rijkswegenplan. Hij loopt tussen rijksweg 58 bij
Middelburg en rijksweg 15 bij Brielle. Grote delen van de dammenweg zijn al voltooid:
dat geldt niet voor het wegvak op Walcheren. Dit zal pas als een der laatste delen gereed
komen.
Het Walcherse deel van de dammenweg is in 1968 voor het eerst op het rijkswegen
plan verschenen. De verwachting was toen dat de aanleg omstreeks het jaar 1980 zou be
ginnen. De weg zou worden uitgevoerd als autosnelweg. Inmiddels zijn er ruim twintig
jaar verstreken sinds het rijkswegenplan van 1968 en de dammenweg op Walcheren is
nog steeds niet verder dan het planstadium. De verwachting is nu dat uitvoering niet voor
het jaar 2000 zal gebeuren. Volgens de huidige plannen krijgt de dammenweg een veel
bescheidener allure dan volgens het rijkswegenplan van 1968 de bedoeling was. Het
wordt geen autosnelweg, maar een enkelbaans autoweg, met uitzondering van het gedeel
te bij Middelburg; dat zal worden uitgevoerd als dubbelbaans autoweg.
Dit artikel heeft de bedoeling wat achtergronden van de dammenweg te schetsen en
enige mogelijke effecten van de aanleg aan te geven. De problematiek wordt vooral van
uit de verkeerskundige invalshoek benaderd.
De rijksoverheid heeft zich verantwoordelijk gesteld voor de aanleg en instandhou
ding van een wegennet dat de verschillende landsdelen met elkaar en met het buitenland
verbindt. Aan dit net worden hoge eisen gesteld: de wegen worden uitsluitend uitgevoerd
als autoweg of als autosnelweg en er dient slechts een kleine kans op files te zijn. Het hui
dige rijkswegennet voldoet nog lang niet aan deze eisen. Dit zal volgens de planning pas
rond het jaar 2015 het geval zijn. Er zal tot die tijd een grote inspanning geleverd moeten
worden, niet alleen om het wegennet aan te passen, maar ook om het autogebruik af te
remmen. Dit laatste is om verschillende redenen nodig:
Het volledig tegemoetkomen aan alle individuele wensen om zich per auto te verplaat
sen maakt een uitbreiding van het wegennet nodig, die tot een onaanvaardbare aanslag op
de leefbaarheid leidt en die financieel niet haalbaar is.
De auto is een belangrijke bron van vervuiling; om de milieudoelstellingen te halen is
het niet voldoende om de automotor schoner te maken; ook het autogebruik zal moeten
worden afgeremd.
Het feit dat een weg is opgenomen in het rijkswegenplan betekent nog niet automa
tisch dat de weg wordt aangelegd. Rijkswaterstaat moet het ontwerp van de weg uitwer
ken i.n een plannota en daarin ook de noodzaak van de aanleg van de weg aantonen. Bij
projecten van enige omvang moet bovendien een milieu-effectrapport worden opgesteld.