Middelburg, een toevlucht voor joden Alle Nederlandse synagogen uit die tijd staan of verscholen achter woonhuizen of ze werden gebouwd in een toenmalige uithoek van de stad zoals de Amsterdamse synagogen die aan het huidige Jonas Daniël Meijerplein staan. Toen die synagogen werden gebouwd behoorde dat gebied nog niet tot de eigenlijke binnenstad van Amsterdam. Andere synagogen uit die periode die achter woonhuizen werden gebouwd zijn de ou de Portugese synagoge van Den Haag, gebouwd in 1726 achter de huizenrij van de Prin- sessegracht, de huidige liberale synagoge, en de synagoge van Amersfoort, gebouwd in 1727 aan de Drieringensteeg. Deze laatste synagoge is aan de straat komen te liggen om dat de voorliggende huizen werden afgebroken. Tot aan de Franse tijd zijn de synagogen in een uithoek en een beetje achteraf gebouwd. Sindsdien waren in principe alle mensen voor de wet gelijk en werden voor joden discriminerende regels opgeheven. De synagoge van Middelburg werd gebouwd door en voor Asjkenaziem, joden af komstig uit Duitsland en Oost-Europa. Het woord Asjkenaziem is afgeleid van Asjkenaz, een kleinzoon van Jafeth (Genesis 10:3). De joodse overlevering leert dat de nakomelin gen van Asjkenaz naar Europa trokken. De Europese joden worden Asjkenaziem ge noemd naar het volk te midden waarvan zij zouden leven. Reeds in de Romeinse tijd be stonden in het Duitse Rijnland joodse gemeenschappen die in de vroege Middeleeuwen zich verder moeten hebben verspreid over West-Europa. Soms herinneren oude straatna men en plaatsnamen nog aan deze zeer vroege gemeenten zoals Old Jewry in de oude bin nenstad van Londen en Villejuif in Frankrijk. Tijdens en na de kruistochten werden zij uitgemoord of verdreven (Engeland 1290; Frankrijk, 1394), waarna zij een heenkomen zochten in het toenmalige Poolse koninkrijk. De joden zouden in Polen een maatschappe lijke tussenlaag gaan vormen tussen de Poolse adel en de boerenstand. Deze positie zou hen noodlottig worden toen in 1648 in Polen en de Oekraine sociale onlusten uitbraken. De volkswoede richtte zich op de maatschappelijke tussenlaag, op de joden dus, en sinds dien behoort het begrip "progrom" tot het internationale vocabulaire. Ook in Duitsland, waar enkele joodse gemeenschappen de vervolgingen in de Middel eeuwen hadden weten te overleven, kwamen in het begin van de 17e eeuw programs voor. Vanuit Oost- en Midden-Europa kwam nu een vluchtelingenstroom op gang naar het westen. Een van de weinige landen waar minderheden in vrijheid hun godsdienst kon den uitoefenen was de Republiek der Verenigde Nederlanden, waar sinds 1579 vrijheid van geweten was vastgelegd in de Unie van Utrecht. Maar dit betekende nog geen vrij heid van godsdienst. Niemand kon vanwege zijn geloof worden vervolgd, maar steden mochten zelf bepalen of men joden wel of niet zou toelaten. En wanneer men hen toeliet, gold meestal een numerus clausus. De meeste vrijheid werd geboden in de nieuwe han delscentra die in de Republiek waren ontstaan. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Middelburg ontwikkelden zich tot centra waar vele vreemdelingen zich vestigden en on der hen waren ook joodse vluchtelingen. De eerste joden die zich hier vestigden waren afkomstig uit Spanje en Portugal, waar zij door de inquisitie waren verdreven. Zij worden de Sefardiem genoemd, omdat zij af komstig zijn uit Sefarad, Spanje (Obadjah 1:20). De Portugees-Israëlitische begraafplaats aan de Jodengang te Middelburg herinnert ons nog aan deze Sefardiem. Zij hadden vanaf 1640 een eigen huissynagoge aan de Rouaanse Kaai in het huis van Paulo Jacomo de Pin-

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1992 | | pagina 10