schikt te maken voor gebruik in de joodse keuken. Ook wordt het gebruikt door gelovi gen, zowel door mannen als vrouwen om zichzelf, bij voorbeeld voor de grote verzoen dag, ritueel te reinigen. Proselieten of bekeerlingen, ondergaan een onderdompeling in het mikwe alvorens opgenomen te worden in het joodse volk. In Leviticus 11:36 wordt gesproken over het mikwe. Toegangspoortje voor de synagoge aan de Herenstraat nr. 14. Foto circa 1930. (foto Zeeuws Documentatiecentrum) Het Middelburgse bad is jonger dan de synagoge zelf. Het werd in 1757 gebouwd. Boven het bad bevond zich de consistorie waar lessen gegeven werden. Kinderen leerden al vroeg Hebreeuws. In orthodoxe kring al vanaf het vierde jaar. Het is daar niet onge bruikelijk dat kinderen eerder het Hebreeuwse alfabet leren dat het Latijnse. Er zijn nog enkele Middelburgers die daar als kind het Alef-Beit hebben geleerd. De synagoge zelf is duidelijk herkenbaar aan de uitbouw aan de oostzijde. Deze uit bouw bevatte de aron hakodesj, de heilige arke, waarin de Torahrollen werden bewaard. Deze aron geeft ook de richtig aan waarheen de gebeden werden uitgesproken: naar het oosten, de richting van Jeruzalem, waar vroeger de Tempel heeft gestaan. Men kwam de synagoge binnen door een deuropening waarin twee stoepstenen aan- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1992 | | pagina 15