strikte scheiding vanaf de entree mogelijk maakte tussen mannen en vrouwen; de Aron Hakodesj, waarin de Torahrollen werden bewaard; en de Biema als centrale verhoging in de ruimte waarop de Torah werd gelezen. Deze elementen bezitten functioneel-religieuze waarde. De wijze waarop zij waren uitgevoerd en gedecoreerd, was grotendeels een ui ting van de tijdgeest. Doordat veel zaken in het interieur in de loop der jaren zullen zijn gedoneerd door gemeenteleden, kon een variatie in stijlen ontstaan die een eigen verhaal vertelde over de geschiedenis van de synagoge. In veel historische synagogen valt het doorgaans tonvormige plafond als karakteris tiek interieurelement op. Oude beschrijvingen en verhandelingen met betrekking tot de Middelburgse synagoge vermelden een houten koepelplafond; dit is een weinig voorko mende variant op het tonvormig plafond, echter wel een logische variant met het oog op de nagenoeg vierkante plattegrond. Met uitzondering van een fragment van het verwoeste plafond zijn overigens geen afbeeldingen hiervan bewaard gebleven. Dwarsdoorsnee van de te restaureren synagoge (tekening van Ir. J.H. Sinke) Het is historisch niet verantwoord al deze interieur- onderdelen exact te reconstrueren terwijl detailinformatie niet voldoende aanwezig is. Een dergelijke reconstructie zal de bijzondere waarden niet kunnen terugbrengen. Gelet op meer algemene gebruiksmoge lijkheden, welke overigens het gebruik als synagoge niet uitsluiten, is gekozen voor een uitvoering van het interieur waarbij galerij en Aron Hakodesj (Heilige Arke) in eigentijd- 18

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1992 | | pagina 20