Oxfordgroep leverde me een padvindersmes op, zo'n ding met ook een kurketrekker en een blikopener. De tweede keer was wat later, toen ik na eindeloos gerepeteer onder leiding van mevrouw Höfflein als Kay mocht optreden in de kinderoperette "De Sneeuwkoningin". Er komt in dat stuk een scène voor waarin ik op het toneel moederziel alleen iets moest zingen. Mis schien waren het maar een paar regels, maar ik was ze kwijt. Ik voelde het aankomen, maar niemand kon me helpen, want er was niemand op het toneel en ik heb toen de merk waardige ervaring opgedaan datje in een complete "blank" toch de dingen kunt doen. die je verwacht wordt te doen, precies op het moment, dat je ze moet doen. Niemand heeft iets gemerkt, want er viel ook niets te merken, maar ik had zo'n gevoel of ik dood was ge gaan en meteen herleefd. Nog een maal heb ik de grote zaal van het oude Britannia met al haar hoeken, gaten en nevenvertrekken leren kennen, toen de zogenaamde Oxfordgroep daar neerstreek. Dat moet omstreeks 1935 zijn geweest. Mijn ouders hadden wel eens deelgenomen aan een 'house party' en daarover ook wat verteld maar toen er een generale, ook aan mij gerichte uitnodiging kwam voor een wat massalere bijeenkomst in Britannia was het tijd er wat se rieuzer over na te denken. Mijn ouders gingen er ook heen en aangezien ik zelf vond, dat mijn tanende geloof wel een opknapbeurt kon gebruiken hadden ze tot hun verbazing weinig weinig moeite om me mee te krijgen. Het gaat te ver om hier lang stil te staan bij de ideeën van Frank Buchman en zijn Ox fordgroep, die zich later ontwikkelde tot de Beweging voor Morele Herbewapening, want dat is een lang gepasseerd station, hoewel zij in het Zwitserse Caux nog altijd een basis schijnt te hebben. Niet te ontkennen valt echter dat ze in de laatste jaren van het vooroor logse Europa met z'n verworden democratieën, burgeroorlog in Spanje en opkomend na- tionaal-socialisme een antwoord leek te hebben op vragen, waar de kerken liever aan voorbij gingen of, zo ze al spraken, hun crediet bij potentiele luisteraars bleken te hebben verspeeld. Buchman en de zijnen bepleitten met verve, dat vernieuwingen in de wereld al leen tot stand konden worden gebracht door vernieuwde mensen onder vernieuwde lei ders en bij vernieuwing dachten ze dan vooral aan geestelijke vernieuwing bij de "leaders of society", politici, directeuren van maatschappijen, vakbondsleiders, kortom intellectu elen en in het algemeen het zogenaamde betere publiek. Het was bekend dat ook koningin Wilhelmina tot de sympathisanten behoorde. De Bergrede was de grote bron van inspira tie, de financiering zullen we bij de grote bedrijven moeten zoeken. Tot de rituelen be hoorde o.a. de stille tijd en het "sharing" (lett. delen). De stille tijd betekende, dat je iedere dag een paar minuten moest uittrekken voor re flectie (wat ga ik doen. waar ben ik mee bezig, wat heb ik gedaan en heeft dit alles wel zin). Dit gaf aanleiding tot vele grappen, want sommigen schijnen die stille tijd te hebben beschouwd als een voorloper van de ATV. Ik herinner me een NCSV-kamp, waar de twee adjudanten, die geen donder uitvoerden stijlvol werden veroordeeld hun stille tijd tot vijf minuten te beperken en niet te laten ontaarden in stille uren! In Britannia kwam ik terecht in de grote zaal waar de 'sharing' plaats vond. Ik had geen zin in de kleinere secties, die in aparte vertrekken vergaderden over arbeidsverhou dingen, financiën, de rol van de godsdienst enz. omdat ik geen zin had m'n ouders in zo'n zaaltje tegen te komen. Ik had me wel opgegeven voor de sectie "sexualiteit", maar daar- 46

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1992 | | pagina 48