waarden stelde, waaronder de aanleg van een lijn van de Keersluisbrug naar het station. Voorts zou de te electrificeren lijn van de Leeuwentrap doorgetrokken moeten worden over de Oprit naar het Grand-Hotel, de Boulevards Evertsen en Bankert en via de C. Bus- kenstraat naar het Betje Wolffplein. (dus een lus). Van dit alles is tenslotte alleen de latere stadslijn Station-Keersluisbrug-Betje WoHïplein-Zeilmarkt-Bellamypark-Betje Wolff plein terechtgekomen. Vlissingen, Leeuwentrap. De elektrische tram naar Middelburg gereed voor vertrek. De vier rij tuigen wijzen op te verwachten grote drukte. Op 31 mei 1910 kon de elektrische tram Markt-Leeuwentrap met veel feestelijk ver toon en een zeer copieus "déjeuner-dinatoire" 14 gangen) voor de ruim honderd gasten geopend worden. Daar niet al het rollend materieel op tijd was afgeleverd, bleef de stoomtram nog tot 14 juni rijden. Op die dag begon de elektrische dienst met tussen 12.00 en 20.00 uur een kwartier- en daarbuiten een halfuurdienst. Dit betekende dus zo'n 45 rit ten per dag. Hoewel daar wel afwijkingen op voorgekomen zijn. met name gedurende de beide wereldoorlogen, is deze geregelde dienst tot 5 september 1944 gehandhaafd geble ven. Daarna werd nog met één tramstel een uurdienst gereden (door de evacuatie was ook personeel verdwenen), dat op 11 oktober te 14.30 uur van de Markt vertrok, maar kort daarna, bij de Ijsbaan tot stilstand kwam. Amerikaanse bommenwerpers bombardeerden toen de dijk bij Veere en als gebruikelijk bij het ook in dit geval gegeven luchtalarm, werd de stroom uitgeschakeld. Gelijktijdig werden tussen Souburg en Vlissingen de rails en de bovenleiding beschadigd en dit betekende het einde van de exploitatie. De rijtijd van Markt tot Betje Wolffplein. die aanvankelijk 30 minuten bedroeg, kon na verbetering van de baan in 1923 tot 23 minuten teruggebracht worden. Sedert de mo- 76

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1992 | | pagina 78