De 'Middelburgse Sfeer' bewezen? Een persoonlijk commentaar. (De reconstructie van een verwoeste stad) G.B. Schoenmakers Uit afbeeldingen van Middelburg vóór de Tweede Wereldoorlog is af te lezen hoe rijk en gaaf bewaard deze stad er uit zag. Bijna onwezenlijk en als een vlucht terug in de tijd met zeker honderd jaar. Wat jammer dat door het bombardement van 17 mei 1940 ons de kans is ontnomen dat alles te restaureren en zo te behouden voor de volgende generaties! Hier echter bedriegen wij onszelf, want de geschetste idylle werd door de tijdgenoot met nuan ces beschouwd. Het vooroorlogse Middelburg had een schitterend kleinschalig stratenpatroon. Zo overge leverd uit de middeleeuwen; dus volledig ongeschikt voor moderne verkeersontwikke- ling. En hoewel Middelburg zeker toen niet behoorde tot gemeenten met een dynamische ontwikkeling, was ook desondanks de toegankelijkheid van de binnenstad een in intensi teit toenemend probleem. Vooral luchtfoto's uit die tijd laten zien via welke flessenhalzen de Markt te bereiken was en hoe toenemend verkeer van een naar Domburg en Vlissingen nauwelijks kon doorstromen. Daarbij kwam dat het bedrijfsleven steeds meer behoefte kreeg aan bedrijfsmodernisering doch daarin werd belemmerd door de geringe omvang van de kavels. Dezelfde benauwdheid deed zich ook voor in de volkshuisvesting. Kortom. Middelburg groeide naar een stadium waarin doorbraak - en kaalslagplannen een reële kans van slagen kregen, analoog aan doorbraak - en kaalslagplannen zoals wij die kennen uit andere steden. Het bombardement van 17 mei 1940 kwam natuurlijk ongevraagd en wekt tot op heden de woede van de tijdgenoten die getuigen moesten zijn. Maar vanuit stedebouwkundig oog punt bezien ontstond de mogelijkheid een aantal knelpunten terzake van verkeer, bedrijfs modernisering en volkshuisvesting op te lossen. Deze aan de praktijk van alle dag ontleende verlangens gingen hand in hand met de emotie de verwoeste monumenten in oude luister te restaureren. Zo werd de wederopbouw van de stad een poging tot harmoniëring van beide elementen. De restauratie van het Stadhuis en de Abdij stonden daarin centraal; enerzijds als monumenten als zodanig, anderzijds als objecten die, sterker dan vóór de oorlog het geval was, moest domineren in de stedelijke zichtlijnen. Wat uiteindelijk werd gerealiseerd kunnen we tot op heden constateren. Ten gevolge van het bombardement gingen ongeveer vijfhonderd panden verloren. Daarvoor in de plaats kwam nagenoeg de helft terug. De straatprofielen werden veel ruimer ontworpen ten dien ste van het verkeer. En ten dienste van de volkshuisvesting werden terreinen bestemd bui ten de vesten; momenteel bekend als 't Zand, Griffioen en Stromenwijk. Als industrie terrein verscheen Arnestein op de kaart. De nieuwe Lange Delft werd zó verlegd dat, lopend in de richting van de Markt, het Stadhuis niet frontaal maar overhoeks zou worden waargenomen. Dit vanwege de 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1993 | | pagina 47