links: Nieuwe Kerk, prominent in het stadsbeeld geplaatst vanaf de Markt). Foto E. Engel rechts: De bejaardenhuisje gezien vanuit de binnentuinzouden de nietigheid demonstreren ten opzichte van het kerkgebouw. Foto E. Engel) Desnoods werd nog iets extra's afgebroken om zo het gewenste ideaal te bereiken. Na zoveel verlies van oude bouwwerken een bizar verlangen. Maar bijvoorbeeld een vrijwel complete gevelwand van de Segeerstraat dankte hieraan op termijn zijn afbraak. Sentiment voor oude huisjes en monumenten in nauwe straatjes was zeker geen kenmerk van de traditionalisten. Op deze nominatie stelden zij ook geen prijs. Met aan de traditie ontleende ontwerp-principes wensten zij kavelsgewijze objecten te realiseren die als ensemble de 'Middelburgse Sfeer' zouden oproepen. Daarmee stuiten we op een mysterie dat even ondoorgrondelijk is als het 'Zeeuwse Licht'. Zeker het com bineren van beide fenomenen moest wel iets heel moois opleveren. Het probleem is alleen of daarover verstandelijk iets steekhoudends te beweren is. Wat betreft het vaak ontdekte 'Zeeuwse Licht' zou je een compleet, typisch Zeeuws oeuvre verwachten in de beeldende kunst. Helaas, dat oeuvre is er niet. Dus moeten we het stellen met het 'Zeeuwse Licht' zonder meer. De 'Middelburgse Sfeer' schijnt te worden opgeroepen door de hoogte van de tweezijdig van de straat gesloten en gebogen gevelwanden met hun vertikale geleding en verhouding van 'open' en 'dicht' in de afzonderlijke gevels. Via grotere en kleinere pleinen werden deze straten aan elkaar gekoppeld en schiepen zo als geheel een geanimeerde openbare ruimte met verschuivende zichtlijnen. Een beheerste 'swing'. De beoogde 'Middelburgse Sfeer' zou kunnen bestaan bijvoorbeeld op de route Mol straat-Koepoortstraat of Noordstraat-Hofplein-Wagenaarstraat. Mooi is ook de Vlas- 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1993 | | pagina 49