links: Nieuwe Kerk, prominent in het stadsbeeld geplaatst vanaf de Markt). Foto E. Engel
rechts: De bejaardenhuisje gezien vanuit de binnentuinzouden de nietigheid demonstreren ten
opzichte van het kerkgebouw. Foto E. Engel)
Desnoods werd nog iets extra's afgebroken om zo het gewenste ideaal te bereiken. Na
zoveel verlies van oude bouwwerken een bizar verlangen. Maar bijvoorbeeld een vrijwel
complete gevelwand van de Segeerstraat dankte hieraan op termijn zijn afbraak.
Sentiment voor oude huisjes en monumenten in nauwe straatjes was zeker geen kenmerk
van de traditionalisten. Op deze nominatie stelden zij ook geen prijs.
Met aan de traditie ontleende ontwerp-principes wensten zij kavelsgewijze objecten te
realiseren die als ensemble de 'Middelburgse Sfeer' zouden oproepen. Daarmee stuiten
we op een mysterie dat even ondoorgrondelijk is als het 'Zeeuwse Licht'. Zeker het com
bineren van beide fenomenen moest wel iets heel moois opleveren. Het probleem is alleen
of daarover verstandelijk iets steekhoudends te beweren is. Wat betreft het vaak ontdekte
'Zeeuwse Licht' zou je een compleet, typisch Zeeuws oeuvre verwachten in de beeldende
kunst. Helaas, dat oeuvre is er niet. Dus moeten we het stellen met het 'Zeeuwse Licht'
zonder meer.
De 'Middelburgse Sfeer' schijnt te worden opgeroepen door de hoogte van de tweezijdig
van de straat gesloten en gebogen gevelwanden met hun vertikale geleding en verhouding
van 'open' en 'dicht' in de afzonderlijke gevels. Via grotere en kleinere pleinen werden
deze straten aan elkaar gekoppeld en schiepen zo als geheel een geanimeerde openbare
ruimte met verschuivende zichtlijnen. Een beheerste 'swing'.
De beoogde 'Middelburgse Sfeer' zou kunnen bestaan bijvoorbeeld op de route Mol
straat-Koepoortstraat of Noordstraat-Hofplein-Wagenaarstraat. Mooi is ook de Vlas-
47