goed bekend is niet de verschillende gebruiken die behoren bij het begrafenisritueel. Pas na de begrafenis is het toegestaan te condoleren en in orthodoxe kringen wordt ten huize van de overledene nadien gedurende zeven dagen 'sjiwwe gezeten'. Zittende op de grond of op heel lage bankjes worden heilige teksten bestudeerd. Ongeveer een jaar na het over lijden wordt een steen op het graf aangebracht en ook bij deze steenzetting behoort een bepaald ritueel met voorgeschreven gebeden. Deze laatste plechtigheid markeert in zeke re zin de afsluiting van het rouwproces. Vroeger was het een bekend gebruik om op de steen, als eerbewijs aan de overledene, een steentje te leggen. Ook dit gebruik wordt in Middelburg nog wel in ere gehouden. Enkele meters achter de jongste graven staan ook de beide oudste stenen, daterend uit 1760. Beide stenen zijn duidelijk herkenbaar aan de fraaie vorm die kenmerkend was voor de periode die voorafging aan de Franse Revolutie. Vanaf deze stenen tot aan het metaarhuisje staan stenen uit het einde van de 18de en het begin van de 19de eeuw. Dit oostelijk gedeelte is het oudste deel van de begraafplaats. Opschriften in het Nederlands ontbreken hier nagenoeg. De meest voorkomende naam op de begraafplaats is de naam Boasson die door verschil lende joodse families werd gedragen. In Middelburg is deze naam definitief geschiedenis geworden. Het bankiershuis Boasson bestaat al lang niet meer en de textielwinkel Boasson overleefde de oorlog niet. Net zomin als de textielhandelaar Boasson zelf die tot in 1940 wethouder was van Middelburg maar die in Polen de dood vond. Een andere telg van de familie Boasson, Charles, vertrok in de jaren dertig naar het toen malige Palestina waar hij bij de onafhankelijkheidsoorlog van Israël een belangrijke rol speelde voor het belegerde Jeruzalem. Hij regelde in deze stad, toen deze geheel geïso leerd dreigde te geraken, de drinkwatervoorziening. Later maakte hij carrière als jurist en verkreeg internationale bekendheid. Onlangs is deze Charles Boasson nog eens terug geweest in de stad waar zijn familie was ingeburgerd. De stad waar hij op dertienjarige leeftijd Bar Milswe, zoon der wet, werd en waar een groot deel van zijn familie begraven ligt. Op het Beet Chajiem van Middelburg, het huis der levenden. Literatuur Documentatie van de begraafplaats in het gemeentearchief. a. Overzicht der zerken op de Joodse Begraafplaats Middelburg. b. Vertaling der zerke-opschriften Joodse Begraafplaats Middelburg. Brocke. M.. 1986: Jdische Friedhfe. ein Leitfuden. UniversittGH Duisburg. Sefer chajim lanefesj. Uitgave van de Vereniging. 'Het Joodse begrafeniswezen te Amsterdam, 1989. Amsterdam. 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1994 | | pagina 64