Bert Teunis Zomer Keuning - Kluwer In 1954 kwam Bert Teunis naar Nederland. Hij werd hoofdredacteur van het protestants-christelijke weekblad De Spiegeluitgegeven door Zomer Keuning. In die hoedanigheid werd hij ook in zeker opzicht 'de baas' van Alfred van Sprang, die hij eerder in Indië ontmoette en die als oorlogs correspondent voor onder andere het christelijke weekblad De Spiegel en het christelijke dagblad De Rotterdammer plus de aanverwante kwartet bladen: Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant, Nieuwe Leidsche Cou rant en Nieuwe Utrechtse Courant schreef, ook reportages verzorgde voor Trouw en de N.C.R.V. (Er zijn nog mensen die zich levendig het mondelin ge radio ooggetuige-verslag via de N.C.R.V. van de Russische inval in Budapest in 1956 door Van Sprang herinneren. Dat was in feite een tele foongesprek van Alfred van Sprang met Bert Teunis.) Als algemeen hoofdredacteur tijdschriften van Zomer Keuning richtte hij, toen het tij voor bladen als De Spiegel en de katholieke pendant Katholieke Illustratie keerde, het blad Ouders van nu op. Medewerking van onder anderen de psychologe Rita Kohnstamm. die er als hoofdredac teur van optrad en de sexuoloog prof. dr. C.J.B.J. Trimbos maakten het blad een succes. Bert Teunis heeft natuurlijk veel meer gedaan. Initiator van de uitgave Muziek onder woorden en van een serie atlassen die begon met Nederland in kaarten en vervolgde met Amsterdam in kaarten. Zijn vriendschap met de geograaf prof. dr. W.F. (Wim) Heinemeyer is daaraan overgebleven. Wie in de archieven duikt of met de vrienden, tijdgenoten, mede-spelers in het toneel van de actieve jaren van Bert Teunis spreekt krijgt veel meer te horen. Herinnering Op 21 april ontmoetten twee vrienden van Bert elkaar in Amsterdam, in Restaurant-Bodega Keyzer aan de Van Baerlestraat. Bert zelf heeft het eta blissement tijdens zijn leven vaker bezocht. Het duurde niet lang tot het was alsof hij er zelf bij was, zo wisten die twee vrienden de atmosfeer van Bert op te roepen. Herinneringen werden opgehaald, verhalen verteld, ook gesloten verhalen, die in Bert's leven ingrijpend waren. Het gesprek was zo intens, dat er geen geluiden van buitenaf doordrongen tot de tafel waar die twee zaten. Tot opeens verre muziek flarden liet horen van Mariene Dietrichs 'Lili Marlen'. Het was de muziek die bij de crematie van Bert in de aula van de Middelburgse begraafplaats werd gespeeld. Sinds de oorlog had Bert de pest aan Duitsland en hij is er ook niet meer voor zijn lol geweest. Maar de Duitse cultuur van de Weimarrepubliek en van daarvoor, daar had hij grote bewondering voor. Vooral ook voor het Berlijn van de eerste decennia van deze eeuw. Die goldenen zwanziger Jahre. The roaring 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1995 | | pagina 23