Een kaai van negen huizen Daarbij dacht men aan een nieuwe haven in Vlissingen, door een kanaal verbonden met Middelburg en van sluizen voorzien. Een haven die voor de zeehandel beter toegankelijk zou zijn dan - destijds - de havens van Rotterdam en Amsterdam. Het plan voorzag in een geregelde vaart van raderstoomschepen van Queensborough naar Vlissingen en vice versa als mede in een spoorlijn van de Vlissingse haven naar Venlo, met aansluiting daar op Duitse lijnen. Het ontbrak de initiatiefnemers niet aan visie: Engeland verbonden met midden-Europa via Zeeland, en omgekeerd. Om het opstel van G.N. de Stoppelaar te citeren in de Zeeuwsche Almanak voor 1866, waarin de geschiedenis van de plannen beschreven wordt: "De kortste en veiligste weg die Duitsland in verbinding kan stellen met eene haven genoegzaam aan de oever der zee (lees: Vlissingen), en boven die der naburen in toegang gemakkelijk." Voorts: "Een ijzerenspoorweg waardoor de monden der Schelde zullen vereenigd worden met de Maas, de Waal en den Rijn! Waardoor Nederland in onmiddellijke verbinding zal komen met al de bestaande of ontworpen ijzeren wegen in Duitschland, België en Frankrijk! Een spoorweg, in staat om aan Nederland het behoud van den Transatlantischen handel, vooral met de staten van Amerika te verzekeren! Waardoor ook Middelburg en Vlissingen hunne oude welvaart kunnen herkrijgen!" Uitroeptekens genoeg. De concessie werd verleend op 13 februari 1846, wat een afzonderlijk nummer van de Middelburgsche Courant opleverde, 12 maart, en een feestdag op 18 maart: "de werklieden uit de weverijen en de verpleegden in de gestichten werden onthaald"; er werden vreugdevuren ontstoken en tal van 'dichtstukken' werden voorgedragen en/of verschenen in druk. Er is twintig jaar te vroeg gejuicht. De vele moeilijkheden waarmee de ini tiatiefnemers te kampen hadden, zijn onlangs elders beschreven. In ons verband verdient vermelding dat de plannen, zij het 25 jaar later, toch zijn verwezenlijkt. De plannen in 1873 verwezenlijkt De moeizame affaire nam voor Middelburg een gunstige wending toen in I860 de ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën het voor elkaar kregen dat de Tweede Kamer besloot tot een net van Staats-Spoorwegen, waarvan de Zeeuwse lijn onderdeel zou uitmaken. De ondernemingen spoorweg, afdamming van het Sloe, havenwerken in Vlissingen en kanaal- werken op Walcheren werden weldra tot één samenhangend project ge combineerd. Op 30 december 1865 is in Middelburg spontaan overal de vlag uitgesto ken toen in Den Haag hel wetsontwerp was aangenomen dat aan Middel burg de vervanging beloofde van de onbruikbaar geworden getijhaven van 1817 door een van sluizen voorzien kanaal door Walcheren, diep genoeg 32

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1995 | | pagina 34