saai van negen huizen
gment van de kada-
e kaart, schaal
1250, circa 1922.
sarchief in Zeeland,
astrale plans van
and 1812-1975, inv.
1224).
Teleurgestelde verwachtingen
Aanvankelijk leek het of de nieuwe voorzieningen zouden gaan renderen.
Ze voorzagen in velerlei behoefte. De Loskaai was een geschikte aanleg
plaats voor grote schepen. Er kwam een nieuw fenomeen, de 'spoorboot',
een stoomboot die op regelmatige tijden kon varen en waarvan de dienst
regeling geënt was op die van de trein. De binnenhavens bleven fungeren
voor kleinere vaartuigen.
Aan de Maisbaai vestigde zich industrie. Op de plaats waar eens de VOC
haar schepen bouwde en repareerde - het water achter de Kinderdijk -
kwam een werf, genaamd Middelburgs Welvaren. De firma Van Zeylen en
Dekker adverteerde met haar dok.
Toch is de verwachting van de Middelburgers: nieuw leven voor hun oude
handels- en havenstad, een misrekening gebleken. De pompinstallatie van
het Prins-Hendrik-Dok hoefde maar zelden in werking te worden gesteld.
De Middelburgse amateur-oudheidkundige dokter J.C. de Man schreef
omstreeks 1900 dat "het droogdok, dat ons veel geld gekost heeft, maar al
te lang niet droog ligt". In 1895 heeft de Maatschappij 'De Schelde' te
Vlissingen zich er over ontfermd, maar dit betekent niet dat er nu druk
gebruik van gemaakt werd.
35