saai van negen huizen gment van de kada- e kaart, schaal 1250, circa 1922. sarchief in Zeeland, astrale plans van and 1812-1975, inv. 1224). Teleurgestelde verwachtingen Aanvankelijk leek het of de nieuwe voorzieningen zouden gaan renderen. Ze voorzagen in velerlei behoefte. De Loskaai was een geschikte aanleg plaats voor grote schepen. Er kwam een nieuw fenomeen, de 'spoorboot', een stoomboot die op regelmatige tijden kon varen en waarvan de dienst regeling geënt was op die van de trein. De binnenhavens bleven fungeren voor kleinere vaartuigen. Aan de Maisbaai vestigde zich industrie. Op de plaats waar eens de VOC haar schepen bouwde en repareerde - het water achter de Kinderdijk - kwam een werf, genaamd Middelburgs Welvaren. De firma Van Zeylen en Dekker adverteerde met haar dok. Toch is de verwachting van de Middelburgers: nieuw leven voor hun oude handels- en havenstad, een misrekening gebleken. De pompinstallatie van het Prins-Hendrik-Dok hoefde maar zelden in werking te worden gesteld. De Middelburgse amateur-oudheidkundige dokter J.C. de Man schreef omstreeks 1900 dat "het droogdok, dat ons veel geld gekost heeft, maar al te lang niet droog ligt". In 1895 heeft de Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen zich er over ontfermd, maar dit betekent niet dat er nu druk gebruik van gemaakt werd. 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1995 | | pagina 37