Een kaai van negen huizen Schetsmatig overzicht van de Dwarskaai- bebouwing. Boven: naar de 17de-eeuwse toestand met als uit gangspunt de afbeel ding in Smallegange "t Gesight van de Oostpunt'. Onder: de toestand anno 1940. Het komt er op neer dat het de aangrenzende kaden, waaronder dus ook de Dwarskaai, van hun oude functioneren heeft beroofd zonder dat er nieuw leven voor in de plaats kwam. Aan het dode water van het ommuurde dok grensde voortaan een stille kaai. In de 20ste eeuw is het droogdok zo zelden benut dat in 1933 het besluit viel aan het bestaan ervan een einde te maken. Dat leverde een overeen komst op van de stad met de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', die ophield eigenaar te zijn. De oude havenarm is sindsdien weer 'Middel burgs grondgebied'. 'De Schelde' zorgde in 1936-37 voor de afbraak van het 'machine-gebouw' als ook voor de vervanging van de bateau-port door een vaste brug op dezelfde plaats. Wat niet ongedaan gemaakt werd was de verhoging van de kaaimuur. Het zogeheten dokmuurtje bleef bestaan, wat verhinderde dat de kaai weer zijn oude gezicht kreeg en dat er schepen konden aanleggen als vroeger. Ook voor het overige zijn de I9de-eeuwse dromen niet in vervulling gegaan. In feite kon Middelburg in het tijdperk tussen de wereldoorlogen al niet meer de pretentie voeren zeehaven te zijn. Als er al eens een zee schip met een lading hout aanlegde aan de Loskaai, betrof dit rechtstreekse aanvoer door en voor een Middelburgse firma, en niet overzeese handel. IIUSSIKI 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1995 | | pagina 38