Waarde en veel geliefde suster overvloed aan religieuze bespiegelingen voor. In zekere zin was dat een mode in calvinistische kringen; het getuigde van een goede (religieuze) opvoeding en ontwikkeling. Bij vermogende lieden die hele zomers op hun buiten verkeerden, werd aangenomen dat zij ook niets beleefden en dat vooral de vrouwen zich uit verveling aan dit thema overgaven. Bij Enoch de Rapper kan men van dat laatste niet spreken. Hij had beslist geen saai leven, hij was druk, leefde in onrustige tijden waarvan zijn familie heel weinig wist, dus op informatief vlak had hij geen gebrek aan stof. Anderzijds heeft de Statenvertaling het vermogen van de gewone mensen zich in emotionele zin uit te drukken geweldig versterkt. Men citeerde bekende passages uit de Statenvertaling, waarop met een passende citaat werd geantwoord. Liefde en haat, hoop en wanhoop, geloof, vertrouwen en twijfel waren emoties die men in ruime mate in de Bijbel terugvond. Bovendien begreep men behalve het citaat ook meteen de (bijbelse) context, waardoor er een extra dimensie aan de uiting gegeven werd. Dit element is bij Enoch de Rapper van groot belang. Zijn verlangen werd in een ruimer verband geplaatst, zijn emoties deelde hij met bekende bijbelse personnages. Besluit Voor Enoch de Rapper was de mededeling per brief van de feitelijke omstandigheden niet het belangrijkste in zijn contact met familieleden. Zijn behoefte aan geestelijke verbondenheid ontsteeg de realiteit van alle dag. Hij zou verdrinken in de zorgen wanneer hij niet een hoger heil zocht dan alleen het financiële gewin van de riskante plantage. Daar was hij natuurlijk wel voor gekomen, maar eenmaal in het verre Essequibo leerde hij de waarde van de religieuze gemeenschap, zijn ware identiteit, meer en meer waarderen. Hij zocht niet langer alleen zijn schat op aarde, maar wilde 'gelaaff worde uijt de fonteijn des heijls59, daar de ziel zig verlustig met de vettigheid van dien40, ick wensch deheere zegene uw uijt Zion41, alle de daagen uwes levens en het eijnde mag zijn uwe troost in angst en benauwheid in leven en dood. het eewig leven, amen.' Door brieven te schrijven, door zijn rusttijd te benutten voor reflectie, kon hij zijn spirituele evenwicht hervinden. Hierdoor kwam hij toe aan het nadenken over zijn bestaan en over wat daarin werkelijk van belang was. Hij hervond zijn gees telijke rust en kon - gesterkt door het gevoel van gemeenschap met gelijk gezinden die zijn 'tale Kanaans' verstonden - de uitdaging van het leven in het verre, bedreigende, harde land aan. Literatuur P. Blom, Inventaris van het archief van Adriaan Anthony Brown (1732-1785). Veere 1990. 123

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1996 | | pagina 125