Andreas Oosthoek,
de gedichten en de dichter
Lo van Driel Signalement
Andreas Oosthoek (*1942) publiceerde in 1987 bij Uitgeverij Meulenhoff
te Amsterdam een bundel gedichten onder de titel De bladen terug. Die
bundel vormt een keuze uit gedichten die in de jaren 1959 tot 1986 zijn
geschreven. De bladen terug was een eerste bundeling, een kritische keuze.
In plaats van een chronologische ordening koos Oosthoek voor een inde
ling in enkele afdelingen. De eerste afdeling Een klein eiland bestaat vooral
uit jeugdverzen. Het Zeeuwse landschap wordt in deze reeks in verschillen
de verschijningsvormen nadrukkelijk maar niet zonder ironie opgeroepen.
Vervolgens bevat De bladen terug het tweeluik De dagen van november.
Uit de volgorde blijkt overigens hier de doordachte opbouw:de reeks voor
het tweeluik De dagen van November eindigt met het gedicht 'Oktober'
Een derde reeks gedichten is samengebracht onder de titel Doortocht. Deze
serie is wat de motieven betreft volstrekt niet op Zeeland of het Zeeuwse
landschap gericht. Veel titels en situaties hebben betrekking op Frankrijk en
Zwitserland.
De vierde reeks gedichten Voor en na Martijn heeft als thema een voorbije
relatie met een inmiddels gestorven jongen. De dichter roept in beeldende
schetsen een leven en een verhouding terug. Hij spreekt de dode jongen toe,
ernstig én relativerend. De laatste reeks, Terzijdebestaat uit een serie
gedichten die onderling weinig verband schijnen te hebben. In deze gedich
ten komen veel onderwerpen uit kunst en letteren voor. Zo is er een gedicht
dat 'Bij Escher' heet. In een ander gedicht, 'Zomer met Betje' komt Betje
Wolff te voorschijn, terwijl we aan het eind ook kennis gemaakt hebben met
Belle van Zuylen.
Van Oosthoek verscheen in 1993 een tweede bundel onder de intrigerende
titel Tijger en Lam, in de befaamde Slib-reeks (nr. 62, op de markt gebracht
door de Stichting Kunstuitleen Middelburg). Dit bibliofiel uitgegeven en
bijzonder vormgegeven boekje werd gedrukt op een soort transparant rijst
papier, waardoor het oosterse karakter van de bundel werd gemateriali
seerd.
Wie de twee bundels overziet, wordt getroffen door de verschillen èn de
overeenkomsten. De achtergrond en de vormgeving van beide bundels zijn
sterk verschillend. Het Zeeuwse en West-Europese landschap is vervangen
30