Bossen en buitenplaatsen van de Manteling SÜÜF Topografische kaart uit het begin van deze eeuw. Duidelijk herken baar is de invloed van de Engelse land schapsstijl. Vooral de aanleg bij Westhove is naar de regels van de tuinkunst uit de negen tiende eeuw tot stand gekomen. Slingerende paden en waterpartijen met ronde vormen domineren de aanleg. Boomgroepen worden zodanig toegepast dat romantische taferelen ontstaan, met diverse doorkijkjes op het kas teel. tische beeld van een overwoekerd vervallen zeventiende-eeuws buiten namen ze mee naar Engeland. Deze mode ontwikkelt zich tot de zogenaam de Engelse landschapsstijl. Op veel plaatsen brengen eigenaren veranderin gen aan in Engelse landschapsstijl. Dit gebeurt lang niet altijd even professioneel. Op Berkenbosch en Hoogduin is ronduit sprake van een dilettantische aanpak. In rechte paden worden niet meer dan primitieve slingers aangebracht. Van een aanleg waarbij een nieuw romantisch land schap wordt gemaakt is alleen sprake bij Westhove, Zeeduin en Overduin. Eerste helft twintigste eeuw Onder invloed van de crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog treedt opnieuw verval op. Veel eigenaren hebben niet de benodigde finan ciële middelen voor het noodzakelijke onderhoud. Het herstel van de soms aanzienlijke oorlogsschade kan evenmin worden opgebracht. Het gevolg is dat lanenstelsels aftakelen, grachten niet meer worden ontdaan van blade ren en paden niet meer worden onderhouden. Oevers groeien dicht met pio nierhoutsoorten zoals Els, waardoor de jaarlijkse bladval in de grachten alleen maar toeneemt. De geschetste ontwikkeling is vooral van toepassing op Hoogduin, Duinvliet, Westhove, Berkenbosch en Duinbeek. Zeeduin en Overduin vormen gunstige uitzonderingen. Het beheer heeft hier altijd een 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Walacria | 1996 | | pagina 64