Bossen en buitenplaatsen van de Manteling
SÜÜF
Topografische kaart uit
het begin van deze
eeuw. Duidelijk herken
baar is de invloed van
de Engelse land
schapsstijl. Vooral de
aanleg bij Westhove is
naar de regels van de
tuinkunst uit de negen
tiende eeuw tot stand
gekomen. Slingerende
paden en waterpartijen
met ronde vormen
domineren de aanleg.
Boomgroepen worden
zodanig toegepast dat
romantische taferelen
ontstaan, met diverse
doorkijkjes op het kas
teel.
tische beeld van een overwoekerd vervallen zeventiende-eeuws buiten
namen ze mee naar Engeland. Deze mode ontwikkelt zich tot de zogenaam
de Engelse landschapsstijl. Op veel plaatsen brengen eigenaren veranderin
gen aan in Engelse landschapsstijl. Dit gebeurt lang niet altijd even
professioneel. Op Berkenbosch en Hoogduin is ronduit sprake van een
dilettantische aanpak. In rechte paden worden niet meer dan primitieve
slingers aangebracht. Van een aanleg waarbij een nieuw romantisch land
schap wordt gemaakt is alleen sprake bij Westhove, Zeeduin en Overduin.
Eerste helft twintigste eeuw
Onder invloed van de crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog
treedt opnieuw verval op. Veel eigenaren hebben niet de benodigde finan
ciële middelen voor het noodzakelijke onderhoud. Het herstel van de soms
aanzienlijke oorlogsschade kan evenmin worden opgebracht. Het gevolg is
dat lanenstelsels aftakelen, grachten niet meer worden ontdaan van blade
ren en paden niet meer worden onderhouden. Oevers groeien dicht met pio
nierhoutsoorten zoals Els, waardoor de jaarlijkse bladval in de grachten
alleen maar toeneemt. De geschetste ontwikkeling is vooral van toepassing
op Hoogduin, Duinvliet, Westhove, Berkenbosch en Duinbeek. Zeeduin en
Overduin vormen gunstige uitzonderingen. Het beheer heeft hier altijd een
62