O
WERKSTUK OF SCRIPTIE MAKEN
VOORSCHOOL?
II
B\UtJA/'ASCtpk
WÊSTERSCHELPE
TERNEUZE
In de winter van 1983 hebben werkloze natuurliefhebbers het
initiatief genomen om een vogelopvangcentrum voor Mid
den-Zeeland op te richten en in stand te houden.
Inmiddels is de benodigde vergunning verkregen en is een
voorlopig onderdak gevonden. Een dierenarts werkt belange
loos mee.
Maar daarmee is een goed opvangcentrum nog geen feit. Er
kan nu gewerkt gaan worden aan een goede behuizing en een
effectieve verzorging. U kunt het vogelopvangcentrum hierbij
helpen door
Mee te werken. Wij vragen uw daadwerkelijk hulp bij
- de verzorging van vogels
- het opzetten van een deugdelijke behuizing, zoals het bou
wen van kooien en volières
- de tweewekelijkse strandtellingen, in samenwerking met de
Nederlandse Stichting voor Olieslachtofferonderzoek.
Donateur te worden door storting van minimaal 15per jaar op
rekening 314430970 van de Rabobank (gironummer Ra
bobank 306893) ten name van de penningmeester Stichting
Vogelopvangcentrum Walcheren. Jongeren beneden de 15
jaar kunnen donateur worden voor 5per jaar. Uw bijdrage
is noodzakelijk om bouw en verzorging te kunnen bekostigen.
Het opvangcentrum krijgt slechts een geringe subsidie.
Met gevonden vogels en voor informatie kunt u terecht bij
- Liesbeth Baukema, Poortugaalstraat 7, Oost-Souburg,
01184-70873
- Ineke Marsman: Kanaalstraat61, Oost-Souburg,
01184-68402.
De Raad van Bestuur van het Havenschap Vlissingen heeft een
voor de natuur- en milieuheschermers interessant besluit genomen.
Men wil namelijk medewerking verlenen aan een verzoek om in de
buurt van Total een auto- en motorracecircuit aan te leggen. Nu
zijn er in ons Zeeuwse land slechtere plaatsen denkbaar voor dat
soort activiteiten.
Het interessante schuilt 'm echter in het feit, dat daarvoor de
bestemming „bedrijfsterrein" moet worden gewijzigd in „recre
atie". Dat wordt een leuk precedent, want wat let de natuur
beschermers daarna om te vragen de in het havenschapsgebied
aanwezige broedkolonies van beschermdej vogels meeuwen en
sterns) en nog wat andere waardevolle gebiedjes de bestemming
beschermd natuurgebied" te geven
Maar is het eigenlijk niet al te zot om grote groepen mensen bij
elkaar te halen op een industriegebied, waar diverse gevaarlijke
activiteiten plaatsvinden
activiteiten plaats vinden Daar worden grote hoeveelheden LPG
en ammoniak behandeld via op- en overslag.
Als dit wordt toegestaan, hoe kan men dan nog de mond vol
hebben van de hoge norm, die aan de veiligheid wordt gesteld
Ongeveer twee jaar geleden gaven de Havenschappen Terneuzen
en Vlissingen een boekje uit .-„Havens Terneuzen en Vlissingen in
perspectief'. Hierin is voor het eerst sprake van een nieuwe
buitenhaven aan de Westerschelde, naast de bestaande Braak
manhaven van Dow Chemical. Een paar jaar is er over gezwegen,
maar wel heeft het Havenschap Terneuzen intussen het idee
voorgesteld aan Den Haag.
En zowaar met succes. In augustus 1983 bevat de regerings
beslissing over het Structuurschema Zeehavens, een voor het
Havenschap verheugende uitspraak„De regering onderkent dat
een eventuele uitbreiding met circa 100 ha netto van het haven
areaal aan diep vaarwater, ten noordwesten van de Braakman
haven gewenst kan blijken. Dit om de positie van het havengebied
te handhaven en zonodig te versterken"Een uitspraak dus, met de
nodige slagen om de arm, maar hij staat er. Ook laat de regering er
meteen op volgen, dat zij nog geen mening heeft over de wen
selijkheid en aanvaardbaarheid van zo'n uitbreiding. Verder stelt
zij, dat onderzoek naar de eventuele behoefte aan de gevolgen o. a.
voor het milieu) nodig is én dat planologische voorbereidingen heel
voorbarig zouden zijn.
Toch is er bij het Havenschap een voorzichtige juichstemming ont-
Toch is er bij het Havenschap een voorzichtige juichstemming
ontstaan. Men meent nu al te weten dat het „milieu" hier
mogelijkheden biedt (PZC13/11/83) en men voelt zich gesteund
door een unaniem positieve gemeenteraad in Terneuzen. De
opstelling van de provincie is opmerkelijk. De provinciale pla
nologen tonen zich heel gereserveerd. Ondertussen is er wel een
subsidieverzoek door de provincie ingediend bij het ministerie van
Economische zaken, om geld voor een onderzoek naar de werk
gelegenheid los te krijgen. Alleendit onderzoek is niet het brede
onderzoek waar de regering op aandringt, maar zou alleen over de
waterloopkundige vraagstukken gaan. Natuurlijk is het belang
rijk te weten of een haven op die plaats niet even snel dichtslibt hij
wordt aangelegd. Maar waarom niet tegelijk onderzocht wat de
behoefte kolenoverslag de belangrijkste kandidaat, vertoont eer
der teruggang dan groei) en wat de alternatieven zijn het Sloe,
Antwerpen, Gent, de Kanaalzone bieden nog veel ruimte)
Waarom wordt er niet gekeken naar de gevolgen voor natuur
gebieden (Paulinaschor, platen in de Westerschelde) en naar
milieurisico''s (scheepvaartbewegingen in een smalle drukke vaar
route) Waarom is er nog geen enkele uitlating over hoe men de
aangevoerde goederen denkt af te voeren Komen er nieuwe wegen
ten koste van het natuur- en recreatiegebied de Braakman
Door het Zeeuws Coördinatieorgaan is er bij de provincie op
aangedrongen deze vragen vanaf het begin mee te nemen, als er dan
al onderzoek gedaan moet worden. Landelijk heeft de Stichting
Natuur en Milieu zich in een brief aan de Tweede Kamer verbaasd
en verontrust getoond dat de regering zonder enig onderzoek de
suggestie van het Havenschap min of meer overneemt.
Wat de gekozen plaats betreft wijzen de regionale natuur-
verenigingen De Steltkluut" en 't Duumpje" op de waarde van
één van de laatste Westerschelde-schorren die verloren zou gaan.
De Stichting Het Zeeuwse Landschap beheerder van het Pau
linaschor) laat weten onder geen beding akkoord te kunnen gaan.
In het VMZ-documentatiecentrum aan de Herengracht 52 in
Middelburg kun je daarvoor terecht.
Als je over „het milieu" in Zeeland of in het algemeen
informatie nodig hebt dan kun je daar op een woensdag
middag (14-17 uur) je licht opsteken.
Het is dan wel handig als j e voor jezelf al een beetje weet waar
je werkstuk over moet gaan.
Er zijn nogal wat mogelijkhedenlucht-, water- of bodem
verontreiniging, geluidhinder, energie en kernenergie-pro
blemen, gevaarlijke stoffen bij huis en in grote hoeveelheden
over 't water en via de weg en spoor.