O WERKSTUK OF SCRIPTIE MAKEN VOORSCHOOL? II B\UtJA/'ASCtpk WÊSTERSCHELPE TERNEUZE In de winter van 1983 hebben werkloze natuurliefhebbers het initiatief genomen om een vogelopvangcentrum voor Mid den-Zeeland op te richten en in stand te houden. Inmiddels is de benodigde vergunning verkregen en is een voorlopig onderdak gevonden. Een dierenarts werkt belange loos mee. Maar daarmee is een goed opvangcentrum nog geen feit. Er kan nu gewerkt gaan worden aan een goede behuizing en een effectieve verzorging. U kunt het vogelopvangcentrum hierbij helpen door Mee te werken. Wij vragen uw daadwerkelijk hulp bij - de verzorging van vogels - het opzetten van een deugdelijke behuizing, zoals het bou wen van kooien en volières - de tweewekelijkse strandtellingen, in samenwerking met de Nederlandse Stichting voor Olieslachtofferonderzoek. Donateur te worden door storting van minimaal 15per jaar op rekening 314430970 van de Rabobank (gironummer Ra bobank 306893) ten name van de penningmeester Stichting Vogelopvangcentrum Walcheren. Jongeren beneden de 15 jaar kunnen donateur worden voor 5per jaar. Uw bijdrage is noodzakelijk om bouw en verzorging te kunnen bekostigen. Het opvangcentrum krijgt slechts een geringe subsidie. Met gevonden vogels en voor informatie kunt u terecht bij - Liesbeth Baukema, Poortugaalstraat 7, Oost-Souburg, 01184-70873 - Ineke Marsman: Kanaalstraat61, Oost-Souburg, 01184-68402. De Raad van Bestuur van het Havenschap Vlissingen heeft een voor de natuur- en milieuheschermers interessant besluit genomen. Men wil namelijk medewerking verlenen aan een verzoek om in de buurt van Total een auto- en motorracecircuit aan te leggen. Nu zijn er in ons Zeeuwse land slechtere plaatsen denkbaar voor dat soort activiteiten. Het interessante schuilt 'm echter in het feit, dat daarvoor de bestemming „bedrijfsterrein" moet worden gewijzigd in „recre atie". Dat wordt een leuk precedent, want wat let de natuur beschermers daarna om te vragen de in het havenschapsgebied aanwezige broedkolonies van beschermdej vogels meeuwen en sterns) en nog wat andere waardevolle gebiedjes de bestemming beschermd natuurgebied" te geven Maar is het eigenlijk niet al te zot om grote groepen mensen bij elkaar te halen op een industriegebied, waar diverse gevaarlijke activiteiten plaatsvinden activiteiten plaats vinden Daar worden grote hoeveelheden LPG en ammoniak behandeld via op- en overslag. Als dit wordt toegestaan, hoe kan men dan nog de mond vol hebben van de hoge norm, die aan de veiligheid wordt gesteld Ongeveer twee jaar geleden gaven de Havenschappen Terneuzen en Vlissingen een boekje uit .-„Havens Terneuzen en Vlissingen in perspectief'. Hierin is voor het eerst sprake van een nieuwe buitenhaven aan de Westerschelde, naast de bestaande Braak manhaven van Dow Chemical. Een paar jaar is er over gezwegen, maar wel heeft het Havenschap Terneuzen intussen het idee voorgesteld aan Den Haag. En zowaar met succes. In augustus 1983 bevat de regerings beslissing over het Structuurschema Zeehavens, een voor het Havenschap verheugende uitspraak„De regering onderkent dat een eventuele uitbreiding met circa 100 ha netto van het haven areaal aan diep vaarwater, ten noordwesten van de Braakman haven gewenst kan blijken. Dit om de positie van het havengebied te handhaven en zonodig te versterken"Een uitspraak dus, met de nodige slagen om de arm, maar hij staat er. Ook laat de regering er meteen op volgen, dat zij nog geen mening heeft over de wen selijkheid en aanvaardbaarheid van zo'n uitbreiding. Verder stelt zij, dat onderzoek naar de eventuele behoefte aan de gevolgen o. a. voor het milieu) nodig is én dat planologische voorbereidingen heel voorbarig zouden zijn. Toch is er bij het Havenschap een voorzichtige juichstemming ont- Toch is er bij het Havenschap een voorzichtige juichstemming ontstaan. Men meent nu al te weten dat het „milieu" hier mogelijkheden biedt (PZC13/11/83) en men voelt zich gesteund door een unaniem positieve gemeenteraad in Terneuzen. De opstelling van de provincie is opmerkelijk. De provinciale pla nologen tonen zich heel gereserveerd. Ondertussen is er wel een subsidieverzoek door de provincie ingediend bij het ministerie van Economische zaken, om geld voor een onderzoek naar de werk gelegenheid los te krijgen. Alleendit onderzoek is niet het brede onderzoek waar de regering op aandringt, maar zou alleen over de waterloopkundige vraagstukken gaan. Natuurlijk is het belang rijk te weten of een haven op die plaats niet even snel dichtslibt hij wordt aangelegd. Maar waarom niet tegelijk onderzocht wat de behoefte kolenoverslag de belangrijkste kandidaat, vertoont eer der teruggang dan groei) en wat de alternatieven zijn het Sloe, Antwerpen, Gent, de Kanaalzone bieden nog veel ruimte) Waarom wordt er niet gekeken naar de gevolgen voor natuur gebieden (Paulinaschor, platen in de Westerschelde) en naar milieurisico''s (scheepvaartbewegingen in een smalle drukke vaar route) Waarom is er nog geen enkele uitlating over hoe men de aangevoerde goederen denkt af te voeren Komen er nieuwe wegen ten koste van het natuur- en recreatiegebied de Braakman Door het Zeeuws Coördinatieorgaan is er bij de provincie op aangedrongen deze vragen vanaf het begin mee te nemen, als er dan al onderzoek gedaan moet worden. Landelijk heeft de Stichting Natuur en Milieu zich in een brief aan de Tweede Kamer verbaasd en verontrust getoond dat de regering zonder enig onderzoek de suggestie van het Havenschap min of meer overneemt. Wat de gekozen plaats betreft wijzen de regionale natuur- verenigingen De Steltkluut" en 't Duumpje" op de waarde van één van de laatste Westerschelde-schorren die verloren zou gaan. De Stichting Het Zeeuwse Landschap beheerder van het Pau linaschor) laat weten onder geen beding akkoord te kunnen gaan. In het VMZ-documentatiecentrum aan de Herengracht 52 in Middelburg kun je daarvoor terecht. Als je over „het milieu" in Zeeland of in het algemeen informatie nodig hebt dan kun je daar op een woensdag middag (14-17 uur) je licht opsteken. Het is dan wel handig als j e voor jezelf al een beetje weet waar je werkstuk over moet gaan. Er zijn nogal wat mogelijkhedenlucht-, water- of bodem verontreiniging, geluidhinder, energie en kernenergie-pro blemen, gevaarlijke stoffen bij huis en in grote hoeveelheden over 't water en via de weg en spoor.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 11