De ontregeling van het milieu Deregulering is een woord dat de laatste tijd veel heeft geklonken. Maar wat is deregulering en wat betekent het voor ons en voor ons milieu door Hans Bannink Versoepeling Aantasting van de uitgangspunten Een half jaar geleden werd door de ministers Winsemius en Van Aarde nne een actieprogramma opgesteld over de zogenaamde deregulering op het ge bied van het milieubeheer en de ruim telijke ordening. Volgens de regering zijn er te veel regels die het bedrijfs leven belemmeren, bovendien is na leving van de huidige milieuwetgeving te duur door tijdrovende procedures. Deregulering wil nu zoveel zeggen als het vereenvoudigen of afschaffen van een groot aantal milieuregels. Het programma van de regering is door een aantal milieuorganisaties, waaron der Stichting Natuur en Milieu en de Vereniging Milieudefensie grondig doorgelicht Hun slotsom is dat de 120 conclusies die er in staan niet veel goeds bieden voor de bescherming van natuur en milieu. Iedereen die zich ook maar een beetje zorgen maakt over natuur en milieu zal flink aan de bel moeten trekken. De aanbevelingen van de regering zijn vér strekkend. Zij kunnen namelijk het be gin zijn van een steeds verdergaande ver soepeling van uitgangspunten en doel stellingen op gebied van milieubeheer en ruimtelijke ordening. Uit de 120 conclusies laat ik een aantal van de belangrijkste de revue passeren Ze zijn in twee groepen verdeeld. De eerste gaan over de rechtstreekse aantas ting van de uitgangspunten van het milieubeleid en de ruimtelijke ordening. De tweede groep bevat de aanbevelin gen uit het aktieprogramma, waarmee de inspraakmogelijkheden van de be volking worden beknot. Voor de goede orde wil ik nog benadrukken dat het interprovinciaal overlegorgaan (waarin de besturen van alle provincies deelne men) van mening is dat de deregulering een gevaar inhoudt voor het milieube leid. Provinciebesturen hebben daar goed zicht op, omdat deze haast altijd de omvangrijke milieuvergunningen moe ten afgeven Meestal geven de gemeen ten alleen hinderwetvergunningen af, tenzij een bedrijf vanwege andere milieuvergunningen al onder de provin cie staat Milieubeleid Op het ogenblik zijn er twee hoofdpun ten in het milieubeleid. Aan de ene kant stelt men kwaliteitsnormen vast voor het milieuin de lucht en het water mag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid verontreiniging voorkomen Aan de an dere kant gaat men ervan uit dat de vervuiling aan de bron bestreden moet wordendit levert normen op waaraan allerlei installaties moeten voldoen. Winsemius legt meer de nadruk op de normen voor kwaliteit van het milieu en laat de bestrijding van vervuiling aan de bron los. Onder de stolp Een belangrijk punt in de deregulerings plannen is het idee van een maximaal toelaatbare verontreiniging van indu strieterreinen, waar meer dan één fa briek staat Men wil als het ware een glazen stolp over het hele industriege bied zetten (bubble-concept). Binnen die „stolp" mogen de verschillende be drijven op het industrie-terrein onder ling uitmaken op welke wijze ze samen binnen de door de overheid gestelde grenzen kunnen blijven. Dit kan zowel gaan om verontreinigingen in het op pervlaktewater als in de lucht. Er ont staat zo dan als het ware een recht om te vervuilen, met daarbij de mogelijkheid die vervuilingsrechten onderling te ver handelen Een bedrijf dat in feite aan de uiterste grens van verontreiniging zit, mag nu meer uitstoten of lozen omdat het bedrijf samen „onder de stolp" zit met een bedrijf dat nauwelijks veront reinigt Een bijkomend gevaar is, dat de vervuiling wordt verplaatst van de vuile gebieden naar schonere gebieden waar dan nog ruimte is om te vervuilen. Een afname van verontreiniging in water, bodem of lucht is dus niet te verwachten. Het tegendeel zal veel eerder het geval zijn. En dat in een tijd dat strengere voorschriften op het lozen van milieu- vreemde en giftige stoffen dringend no dig zijn. Denk maar aan zure regen en waterverontreiniging. Aanvechtbaar Het „stolp-concept" is op verschillende punten aanvechtbaar. Ten eerste gaat het erom waar je de „stolp" overheenzet Over het hele Sloegebied of over een deel ervan Op de tweede plaats kun je je afvragen hoe het met de chemische reactie tussen verschillende uitgeworpen stoffen zit Enkele op zich vrij onschuldige stoffen kunnen samen een vrij ernstige vervui ling teweegbrengen. Als derde punt is van belang hoe het „stolp-concept" wordt verwerkt in het huidige milieube leid en de wetgeving. Het uitgangspunt om de vervuiling aan de bron aan te pakken wordt verlaten. Repressief beleid Het actieprogramma deregulering wil verder het preventieve milieubeleid gaan vervangen door een repressief be leid. Dit houdt in dat de controle achteraf plaats vindt en dat eventueel noodzake lijke maatregelen slechts worden geno men nadat het kwaad is geschied. Thans worden nog vooraf maatregelen geno men door vergunningen te verlenen met daarin de nodige voorwaarden. Het is onbegrijpelijk, dat deze actie punten naar voren worden geschoven, nu bijvoorbeeld overal in het land de problemen met bodemverontreiniging en bodemsanering de pan uitrijzen. Dit tot schade van het milieu en tot schande

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 8