X»
DEREGULERING
JAARVERSLAG 1983
RIJKSWATERSTAAT LEGT NIET OP
IEDER SLAKJE ZOUT
UITBREIDING PERSONEE
Het ziet er naar uit dat deregulering - een van de te gemakkelijk
gebruikte trefwoorden waarmee het regeringsbeleid wordt
aangeduid en beargumenteerd - in Zeeland op eigen wijze
wordt toegepast. Het huidige provinciebestuur lijkt weinig
geïnteresserd in het voeren van een samenhangend beleid
waarin natuurbescherming en milieuzorg hun plaats en rol
hebben. Er is een voorkeur voor sectoraal beleid waardoor de
regels van ruimtelijke ordening en milieubeheer niet direct
afgeschaft worden, maar wel omzeild. Voorbeelden zijn het
sociaal-economisch beleidsplan en vooral het Beleidsplan Re
creatie en Toerisme die beide in concept stadium in de pro
vincie circuleren.
Let welhet ZCO pleit niet voor regelzucht, voor regels om
de regels. Het gaat erom dat de belangenafweging die altijd
nodig is, gezien de schaarste aan ruimte en milieugoederen,
niet goed kan plaatsvinden als de verschillende belangen op
een ongelijkwaardige manier in de beleidsvoorbereiding mee
doen. Het ZCO heeft hierin geen keus: wij zullen vanuit ons
uitgangspunt ook moeten reageren op beleidsvoornemens en
ontwikkelingen die slechts zijdelings met natuur en milieu te
maken hebben. Maar tegelijk zullen wij wijzen op de schade die
deze wijze van provinciaal bestuur als zodanig kan aanrichten.
Het jaarverslag en de jaarrekening over 1983 zijn inmiddels door
het Bestuur respectievelijk de Stichtingsraad vastgesteld.
Uit de verslagen blijkt, dat de Stichting in 1983 46 ha natuurgebied
heeft verworven voor een totaalprijs van ruim 1 miljoen gulden.
Het aantal begunstigers nam ondanks de slechte economische tijden
toch nog toe en bedraagt momenteel ruim 1800. In de terreinen van
Overheidsinstanties die zich niet aan de door henzelf gestelde
regels houden, verliezen hun geloofwaardigheid. Minister
Smit-Kroes stond dan ook met het schaamrood op de kaken,
toen bleek dat 'haar' Rijkswaterstaat nu wel Booy-tanker-
cleaning hard aanpakt, maar zelf dijken bouwt met koper-,
lood- en fosforslakken. Dat gebeurt zonder vergunning, terwijl
de koper- en loodslakken vol zitten met giftige metalen en de
fosforslakken met fluor. Volgens Lucas Reijnders van Natuur
en Milieu zijn ze zo zwaar vervuild, dat ze als chemisch afval
beschouwd moeten worden. Na de eerste consternatie is een
intern onderzoek begonnen. Dat lijkt uit te lopen op de
conclusie 'zand erover'. Over de alarmberichten wel te ver
staan, niet over de slakken. Men erkent dat nooit vergunning is
aangevraagd, maar ruziet over de vraag welke vergunning
eigenlijk nodig is. Zijn het afvalstoffen? Is het chemisch afval?
Is het watervervuiling? Als oplossing is bedacht een nieuw
soort vergunning, die Rijkswaterstaat in de toekomst zou
moeten hebben voor iedere steen of schep zand die hij ver
plaatst. Dat lijkt een veilige manier om de oplossing van het
huidige probleem uit te stellen tot ooit.
Tegenwoordig worden de fosforslakken nog het meest
gebruikt. Vooral het gebruik in zoet water is onverantwoord.
Het RIZA (Rijks Instituut voor Zuivering van Afvalwater)
concludeerde al in '79 dat naar de risico's voor het zoet
watermilieu biologisch onderzoek gedaan zou moeten wor
den, vóór eventuele toepassing in zoetwater-stromen. Het
plan om met fosforslakken de schorren in het Haringvliet
tegen afslag te beschermen, is (voorlopig van de baan. Ir. de
Bokx van Rijkswaterstaat's Deltadienst daarentegen ziet er
geen been in om het eveneens zoete Bathse Spuikanaal, dat hij
aan het graven is, met fosforslakken af te werken.
de Stichting werden liefst 434 excursies georganiseerd.
De uitvoering van het beheerswerk verliep voorspoedig. Dit was
in hoofdzaak te danken aan de gunstige weersomstandigheden en de
prijzenswaardige inzet van personeelsleden en vrijwilligers. Ver
schillende werkzaamheden werden uitbesteed aan derden.
Het jaarverslag geeft een overzicht van de aankopen, de voor
lichtende activiteiten, het in de terreinen verrichte onderzoek en
adviescommissies en een beschrijving van de belangrijkste gebeur
tenissen en ontwikkelingen van alle beheersobjecten van de Stichting.
De Stichting kon dit jaar haar vermogen met ruim f 44.000,—
vergroten en het exploitatiesaldo is dankzij een extra provinciaal
subsidie berekend op nihil.
Geïnteresseerden kunnen het jaarverslag gratis aanvragen op het
bureau-adres van de Stichting (tel. 01106-2640).
Met de toestemming die het Landschap van de Provincie heeft voorde
aanstelling van twee driekwart medewerkers kan de buitendienst
geheel op de noodzakelijke sterkte worden gebracht.
Per 1 april is de heer R. Beijersbergen aangesteld. De heer
Beijersbergen zal belast worden met bewakingstaken in West-
Zeeuws Vlaanderen o.aop het Hooge Platen complex) en worden
ingezet bij alle voorkomende onderhoudswerkzaamheden in deze
regio.
Eveneens voor de uitvoering van alle voorkomende onderhouds
werkzaamheden, maar dan in de regio Midden-Zeeland is de heer P.
Sponselee aangesteld. De heer Sponselee moet nog enige maanden
wachten voordat hij met zijn werkzaamheden kan starten, omdat de
militaire dienstplicht nog niet geheel is vervuld.
13
Een van de 434 excursies die de Stichting organiseerde