1» Korte berichten en mededelingen RAMMEKENSSCHOR: HALF VERLOREN WAAR WACHTEN GEMEENTEN NOG OP? BESTEMMINGSPLAN HOGE ZOOM- LAGE ZOOM AFGEKEURD 2§ KOLENCENTRALE BORSSELE Dit beroep is gehonoreerd. De inconsequentie van het provinciebestuur is rechtgezet. Grote kampeerterreinen vindt men in dit kleinschalige gebied helemaal niet passen. Uit eindelijk kan zó weinig van het plan door de beugel, dat het in zijn geheel is afgekeurd. Enkele maanden actie- en lobbywerk van de Vogelwerkgroep Walcheren heeft tenslotte niet meer dan een troostprijs op geleverd. Doel was het behoud van een van de laatste schor- gebieden langs de noordkant van de Westerschelde. Dat ligt bij Rammekens, net binnen de pieren van de Sloehaven. Het Waterschap Walcheren had jaren geleden het plan opgevat om de dijkverhoging hier aan de zeekant uit te voeren, ten koste van een40 meter brede strook schorgebied. Toen, en eind 1983 opnieuw, hebben de Stichting Natuur en Milieu en het ZCO bezwaar gemaakt. De zeer beperkte inspraak mogelijkheden volgens de deltawet zorgden ervoor dat dit geen effect had. De deltawet geeft een waterschap bij dijkverhogingen een sterke positie, maar dat neemt niet weg dat zo'n waterschap gemeentelijke toestemming moet hebben. Een gemeente kan dat weigeren en op een ander tracé van dijkverhoging aan dringen. Als de gemeente tenminste weet wat ze wil en haar bestemmingsplannen voor elkaar heeft. De Vogelwerkgroep is er na een serie brieven en gesprek ken grotendeels in geslaagd de Vlissingse gemeenteraad te overtuigen van het belang van het schor bij Rammekens. Die gemeenteraad heeft alleen niet de stelling van B. en W. doorgeprikt, dat de zeer verouderde bestemmingsplannen voor dit gebied (van gemeenten die allang zijn opgeheven) voldoende bescherming zouden bieden. De gemeenteraad had een voorbereidingsbesluit moeten eisen, vooruitlopend op een nieuw bestemmingsplan waarin het schor de status zou krijgen die het verdientnatuurgebied. Nu is het een verhaal geworden van nette heren die elkaar beschaafd tegen de schenen schoppen, maar heel goed weten wie het stevigst op de grond staat. Het voorbereidingsbesluit komt er waarschijnlijk alsnog. Te laat voor de dijkverhoging, maar niet onbelangrijk voor het overblijvende deel van het schor. Er is tenslotte nog altijd het plan van het Havenschap Vlissingen om daar een stuk industrieterrein op te spuiten. Tussen Renesse en Haamstede ligt een gebied van vroon- gronden en binnenduinen dat nog niet is volgeslibd met re creatieterreinen. Langs de parallelwegen Hoge Zoom en Lage Zoom zijn boomgaarden, bosjes, weilanden, verspreide be bouwing en voornamelijk kleinschalige recreatie te vinden. Voor de landschappelijke en natuurwaarden van dit gebied is het zeer gelukkig, dat de Raad van State het bestemmings plan Hoge en Lage Zoom volledig heeft afgekeurd. Dit plan voorzag in een reeks recreatieve uitbreidingen: campings, zomerhuizen, kamperen in boomgaarden. De provincie had al eerder sommige van deze voorstellen afgekeurd, maar op een weinig consequente manier. Voor de Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland, het ZCO en de natuurbeschermings consulent reden om in beroep te gaan. In april van dit jaar hebben Provinciale Staten besloten de gemeenten een bijdrage te geven in de kosten van de afvoer en de verwerking van klein chemisch afval. Op dit moment hebben de gemeenten Terneuzen, Vlissingen, Middelburg, Goes, Borsele en Kapelle ieder een depot. De zes gemeenten op Schouwen-Duiveland hebben gezamenlijk één depot. Oostburg en Sluis hebben vergevorderde plannen. Er blijft dus nog een aanzienlijk aantal over zonder (plannen voor een) depot. Als burgers en kleine bedrijven hun „klein chemisch afval" kunnen inleveren en niet meer met het huisvuil mee behoeven tegeven, zou het afval op de stortplaatsen al een stuk minder milieugevaarlijk worden. Van de gemeenten worden geen „zware" voorzieningen verwacht. Het depot kan meestal wel binnen bestaande gebouwen worden verwezenlijkt. Ook de benodigde mankracht is gering. De vraag is dan ook waar de overige gemeenten nog op wachten? De bereidheid van de burgers om medewerking te geven aan deze vorm van ge scheiden inzameling hangt onder andere af van de tijden waarop het depot is geopend en de plaats van het depot. (Wie rijdt er met zijn flesje terpentine naar bijvoorbeeld de Edison- weg in Vlissingen?) Voor gemeenten met veel kleine kernen geeft dit waarschijnlijk enige problemen. De gemeenten zul len over deze punten moeten nadenken. In Middelburg is begin april een milieu-ophaaldienst van start gegaan om het klein chemisch afval op te halen. De dienst bestaat uit vier jongeren zonder werk. In eerste instantie worden twee wijken bezocht. Iedereen in Middelburg kan overigens de milieu-ophaaldienst opbellen om de afvalstoffen op te halen. Een prima initiatief, dat misschien in meerdere gemeenten gevolgd kan worden. De verontrustende problemen van de verzuring van het milieu zijn voor de regering en vooral het parlement eindelijk zo groot geworden, dat er nu een beleidsmatige, krachtige aanpak met milieubeschermende maatregelen komt. De maatregelen, die op kolengestookte electriciteitscentrales toegepast zullen worden, omvatten een volledige ontzwaveling van de rook gassen. Het is dan ook onaanvaardbaar, dat de PZEM voor de kolencentrale Borssele nog steeds vasthoudt aan een ontzwa veling van maar de helft van de rookgasstroom. Dit getuigt van een kortzichtig beleid, omdat over een aantal jaren die vol ledige ontzwaveling toch moet worden ingevoerd. Het rijk en de provincie willen samen de helft van de investeringskosten betalen, die met een volledige rookgasreiniging zijn gemoeid. Toch volhardt de SEP (=Samenwerkende Energie Produc tiebedrijven, waarvan de PZEM deel uitmaakt) als eigenaar van de kolencentrale in haar starre houding. Ieder jaar dat de kolencentrale met een halve rookgasont zwaveling werkt, betekent dat een extra uitstoot van S02 met ca. 65 00 ton per jaar. Dat levert een extra milieuschade op van gemiddeld 3 miljoen per jaar en dat is bepaald niet gering. De totale luchtverontreiniging door de kolencentrale Borssele is 9500 ton SO 2 en 5700 ton NOx per jaar. De milieuschade kan hierdoor geschat worden op 5 tot 12 milj oen per jaar (alleen 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 16