Korte berichten en mededelingen JAAROVERZICHT't DUUMPJE ®<§)(njïïQJ ZONDER KOMPAS YOGELS IN WEST ZEEUWS VLMNDEREN JAAROVERZICHT 1982-1983 De vereniging heeft tot doel het juiste beheer te be vorderen van milieu, natuur en landschap in de provincie Zeeland, in het belang van mens, flora en fauna, alles in de meest mime zin. Voor de Vereniging Zeeuwse Milieufederatie bestaat nog geen vignet. Heeft u een idee? Stuur dan uw ontwerp op naar het redactiesecretariaat van Wantij. Volgens de LPG-Integraalnota gaat de regering de aanlanding, de distributie en het verbruik van LPG vrijlaten, wanneer een aantal voorzieningen voor de veiligheid is getroffen. Verder worden er geen beperkingen opgelegd en zal ook de doorvoer De vogelwerkgroep van de Natuurbeschermingsvereniging 't Duumpje heeft een jaaroverzicht samengesteld van vogels in West-Zeeuws-Vlaanderen. Dit jaaroverzicht, dat loopt van juli 1982 tot juli 1983, is een samenvatting van alles wat er aan vogelwaarnemingen is verzameld. Hierin zijn opgenomen een globaal beeld van de broedvogelbevolking van het seizoen 1983, met verspreidingskaartjes van kwartel, roodborsttapuit, grote lijster en grauwe gors. Verder bijzondere waarnemingen (Amerikaanse kuifeend, kleine alk, slangearend...), doortrek- verloop en andere wetenswaardigheden. Alles is overzichtelijk per soort gerangschikt. Eens te meer blijkt uit dit overzicht, dat de excentrische ligging van Zeeuws-Vlaanderen zowel t.o.v. de rest van het Deltagebied als t.o.v. Nederland een bijzondere vogelbevolking oplevert. Het boekje is te bestellen door 7,5 0 (incl. verzendkosten) over te maken op gironr. 4335785, van 'tDuumpje, Zuid- zande, o.v.v. Vogels in WZV '82-'83n u.tjf Jt.en door de Nïtuurbejcherminj. veren,s,nj WZV1 het Dvvmpjt «n same jtt eld door Th,,, Kr,«, Binnen niet al te lange tijd zal de oprichting van de Vereniging Zeeuwse Milieufederatie een feit zijn. De nieuwe vereniging ontstaat uit een fusie van het ZCO en de VMZ. met binnenvaarttankers vanuit de zeehavens naar het achter land worden vrijgelaten. Er zijn bij die tankers slechts geringe technische aanpas singen nodig, zoals het verleggen van de laad- en losleidingen, waardoor een tank bij een aanvaring niet lek zal raken. Te verwachten is dus, als de markt voor LPG weer aantrekt, dat er op de Westerschelde ook meer binnenvaarttankers met LPG verschijnen. Regelmatig kan men daar al met olie of benzine geladen binnenvaarttankers tegenkomen, die hun lading bij Total hebben opgehaald en naar het binnenland moeten vervoeren. Enige tijd geleden (6 april) vond er tijdens slecht zicht op de Westerschelde een bijna-aanvaring plaats tussen zo'n grote, geladen binnenvaarttanker en een flink zeeschip. Die aan varingssituatie ontstond vlak bij de koelwaterinlaat van de kerncentrale Borssele, zeer dicht onder de zeedijk langs de Westerschelde. In het verleden hebben we al eens meege maakt dat hier een geladen benzinetanker lekstootte na stranding op de strekdam van die koelwaterinlaat. De kern centrale moest toen hals over kop worden stilgelegd. Verbazingwekkend is nu, dat de modernste binnenvaart tankers wel zijn uitgerust met radio telefoon en radar, maar niet beschikken over een goed kompas om op te kunnen sturen. Het is best mogelijk, dat een kompas niet direct nodig is op de binnenvaartkanalen en andere begrensde vaarwegen. Het is echter levensgevaarlijk en milieubedreigend, wanneer op een b reed vaarwater als de Westerschelde tijdens mistig weer geen gebruik van een stuurkompas wordt gemaakt. Dat binnenvaarttankers die broodnodige voorzieningen nog niet kregen voorgeschreven, betekent een ernstige te kortkoming in het veiligheidsbeleid van de regering. We krijgen sterk de indruk dat met het vrijlaten van het LPG- vervoer voor de binnenvaart het kompas van de Staatssecre taris van Verkeer en Waterstaat nogal is verdraaid.D 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 15