Boompje planten of een milieu-educatief project Historie Nieuwe ontwikkelingen Inzet vrijwilligersgroepen Toekomst BOOMFEESTDAG DOOR MARTEN WIERSMA Wederopbouw en herstel, dat waren de trefwoorden bij de instelling van de nationale Boomfeestdag. De functie van Boomfeestdag verbreedde zich daarna meer en meer, waarbij ook de leefomgeving belangrijk werd. In dit artikel krijgt u een overzicht van de ont wikkeling van de Boomfeestdag en een blik naar de (sombere?) toekomst In 1946 stond Walcheren onder water als gevolg van de oorlogshandelingen. De tuin van Zeeland verloor haar groen. Walcheren werd weer herbeplant. Van een nationale Boomfeestdag was nog geen sprake. In 1957 laat de F.A.O. (de Wereldvoedsel- en Landbouworganisa tie van de Verenigde Naties) een aanbe veling uitgaan om de schooljeugd daad werkelijk te betrekken bij het planten van bomen. Deze aanbeveling werd ove rigens alleen in Nederland massaal ge volgd. De organisatie met de naam Na tionaal Comité Boomfeestdag kwam tot stand. Staatsbosbeheer, ANWB, de Ver eniging van Hoofden Gemeentelijke Beplantingen en IVN maken nog steeds deel uit van het comité. In de provincies zijn vergelijkbare comités actief. De functie van Boomfeestdag ver breedde van wederopbouw en herstel tot de leefomgeving en leidde tot het planten in de woonomgeving. Het grote woningbouwvolume en de vele uitbrei dingsplannen maakten het mogelijk om in de bebouwde omgeving te blijven planten. Als gevolg van de latere instor ting van de woningmarkt en het uitblij ven van nieuwe uitbreidingsplannen ontstond echter in veel gemeenten een tekort aan plantobjecten. Een aantal gemeenten haakte om die reden af. Jammer, want niet-meedoen betekent een gemiste kans. Langzamerhand kwamen er een aantal nieuwe inzichten naar voren ten aanzien van het aspect natuur- en milieu-educa tie. Het ging erom de leefomgeving bij Boomfeestdag centraal te stellen, de zorg voor die leefomgeving te verster ken en inzicht te verschaffen in relaties tussen plant, dier en mens. Dit resulteer de onder andere in projecten rond Boomfeestdag, die een ander karakter kregen dan het traditionele „toespraakje burgemeester - boompje planten - limo nade drinken - sticker en lineaaltje uit reiken". In Goes bijv. werd een pro gramma ontwikkeld, waarbij in toer beurt door schoolkinderen werkzaam heden werden verricht in het Hollandse- Hoeve-gebied. Daarbij werd ook het vandalisme betrokken. Enerzijds door schade als gevolg van vandalisme te her stellen, anderzijds door in de vorm van een tentoonstelling en een tekenwed strijd het vandalisme aan de orde te stel len. In de gemeente Valkenisse begon de opzichter gemeentewerken i.s.m. het onderwijs een milieu-educatief project, waarbij niet enkel het groen maar ook bijv. de afvalproblemen werden bespro ken. Een excursie naar de werkplaats van gemeentewerken hoorde daar ook bij. Andere activiteiten maken het noodza kelijk, dat er van andere deskundigheid gebruik wordt gemaakt. Dat betekent hier, dat vrijwilligersgroepen op het ge bied van natuur- en milieuzorg en na- tuur- en milieu-educatie betrokken worden bij Boomfeestdag. Tegelijker tijd maakt dat weer uitbreiding van het aantal activiteiten mogelijk. Ter illu stratie: in Zierikzee werkte de Jeugd natuur- en vogelwacht mee aan het pro duceren en begeleiden van een bomen- pad. Kinderen, onderwijzend personeel, gemeente en onderwijsinspectie rea- Boomplantdag Retranchement 1984 geerden enthousiast. Het zelf-ontdek- ken en het zelf-doen door kinderen komt met deze manier van werken veel beter uit de verf. Tegelijkertijd zijn on derwijsgevenden in staat om zelf actief met het aangereikte materiaal om te gaan. Boomfeestdag wordt op die ma nier uit de sfeer gehaald van een „inci dent" op de eerste woensdag van de lente. De Stichting Landschapsverzorging Zeeland heeft in Retranchement de aanplant van knotwilgen op de wallen voorbereid. Ook in Vlissingen werd Boomfeest dag op een geheel eigen wijze georga niseerd. De werkgroep natuur- en mi lieu-educatie, waarin gemeentelijke diensten, het onderwijs en particuliere milieu-educatie-organisaties samenwer ken, bereidde een groot project voor in het kader van „Natuur je buur". Rond het onderwerp „Bomen in de stad"werd een bomenpad in Vlissingen en Oost- Souburg uitgezet. Daarnaast zijn werk- kisten en een lessenserie gemaakt over „Bomen in de stad". Aan dit project namen honderden leerlingen deel. Het planten van bomen was nog maar een klein onderdeel, centraal stond de func tie van bomen en groen in de stad. Hoewel de laatste jaren een zeer po sitieve ontwikkeling valt waar te nemen, ziet de toekomst van „Boomfeestdag" er niet zonnig uit. Bezuinigingen binnen het Ministerie van Landbouw en Visserij bedreigen o.a. de centrale materiaal voorziening. Dat hoeft geen ramp te zijn. Voorwaarde is wel, dat gemeenten een actief en vooral creatief beleid gaan voe ren om scholen de mogelijkheid te (blijven) bieden deel te nemen. Boom feestdag is immers in veel gemeenten de enige milieu-educatieve activiteit t.b.v. het onderwijs waar de gemeentelijke overheid een actieve rol speelt. Dat mag niet vervallen, maar moet juist worden uitgebreid. Landelijk moeten stimulan sen blijven uitgaan en ook moet het landelijk karakter niet verloren gaan. Eén dag extra aandacht voor natuur en milieu binnen het onderwijs is niet over dreven. Samenwerking tussen onder wijs, gemeenten en milieu-educatieve organisaties op plaatselijk of regionaal niveau kan leiden tot goede milieu-edu- catieve projecten. voor vervolg zie hiernaast.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 6