so2
Zeeland
5
dien procenten door NOx (verkeer) en
algprodukten en het overige deel SO,
n volgprodukten.
Voor zover bekend, is de schade in
.eeland aan bijvoorbeeld zandstenen
ebouwen, voornamelijk het gevolg van
ilte zeewind.
eleid
Iet probleem van de zure regen is een
rensoverschrijdend probleem en moet
aarom niet alleen nationaal maar ook
iternationaal aangepakt worden. Al is
et maar omdat Nederland meer zure
egen in het buitenland veroorzaakt, dan
iet buitenland bij ons, zou het onver-
tandig zijn te wachten totdat heel Eu-
opa het eens is over de te nemen stap-
ien. Wij kunnen van de buren geen
:rachtige maatregelen verwachten, als
/e zelf niet bereid zijn ze in te voeren. En
iepaalde delen van het probleem zoals
le ammoniakuitstoot - die in Nederland
eel en veel groter is dan waar ook - zal
Nederland zelf moeten oplossen.
Gelukkig is dit besef een eindweegs
loorgedrongen in kringen van de lande-
ijke politiek. De doelstellingen voor
jestrijding van zure regen worden ge-
eidelijk hoger gesteld. Maar men gaat
ïog niet ver genoeg. Nog steeds is de
rans groot dat men in 2000 moet zeg
den: „We zijn de zure regen de baas maar
le patient is overleden".
Voor zwaveldioxyde bijvoorbeeld
vas het vóór 198 3 de bedoeling de emis-
iie tot maximaal 500 miljoen kg te be
merken. Toen werd in het indicatief
neerjarenprogramma lucht 1984-1988
jepleit dit plafond te verlagen tot 350
miljoen kg. In het volgende IMP-lucht
1985-1989 (in ontwerp-fase) is het op
nieuw verlaagd tot 200 miljoen kg.
overheids-
doelstelling
noodzakelijk
1980
1990
2000
1990
1995
487
290
200
200
100
NO x
516
500
345
200
NH,
130
100
65
65
uitstoot van zure luchtvervuiling (in miljoenen kg
In het staatje zijn naast elkaar gezet de
huidige overheidsdoelstellingen en wat
volgens de landelijke milieu-organisaties
nodig is.
De milieuorganisaties gaan ervan uit
dat de totale hoeveelheid zure stoffen (in
zuureenheden) minstens tot een kwart
teruggebracht moet worden en vooral
dat het sneller moet gebeuren dan Win-
semius van plan is.
De S02 uitworp moet vooral bij de
grote vervuilers, de elektriciteitscentra
les en raffinaderijen teruggedrongen
worden. Dit kan door het gebruik van
laagzwavelige brandstoffen, toepassing
van rookgasontzwaveling en maatrege
len in de sfeer van het energiebeleid
(besparing en duurzame energie). Over
de aard van de maatregelen is bij S02
weinig verschil van mening, wel over het
tempo en de mate van toepassing. Win-
semius ontziet tot nu toe de raffinade
rijen.
De NOx-uitworp die voor 60% uit
motorvoertuigen komt, wil de overheid
vooral bestrijden bij het verkeerlood
vrije benzine en inbouw van katalysa
toren. De grote vraag is hier wanneer de
eis gesteld wordt van betere verbran
dingstechnieken en nazuiveringbij elek
triciteitscentrales en raffinaderijen.
Een nog groter probleem doet zich bij
de ammoniakuitstoot voor. De kans is
groot dat dit zure regen probleem (in
combinatie met het probleem van gi
gantische mestoverschotten) alleen op
te lossen is door inkrimping van de bio-
industrie.
Zeeland heeft ten opzichte van de rest
van Nederland net zo'n portie als Neder
land t.o.v. Europa: wij veroorzaken meer