so2 Zeeland 5 dien procenten door NOx (verkeer) en algprodukten en het overige deel SO, n volgprodukten. Voor zover bekend, is de schade in .eeland aan bijvoorbeeld zandstenen ebouwen, voornamelijk het gevolg van ilte zeewind. eleid Iet probleem van de zure regen is een rensoverschrijdend probleem en moet aarom niet alleen nationaal maar ook iternationaal aangepakt worden. Al is et maar omdat Nederland meer zure egen in het buitenland veroorzaakt, dan iet buitenland bij ons, zou het onver- tandig zijn te wachten totdat heel Eu- opa het eens is over de te nemen stap- ien. Wij kunnen van de buren geen :rachtige maatregelen verwachten, als /e zelf niet bereid zijn ze in te voeren. En iepaalde delen van het probleem zoals le ammoniakuitstoot - die in Nederland eel en veel groter is dan waar ook - zal Nederland zelf moeten oplossen. Gelukkig is dit besef een eindweegs loorgedrongen in kringen van de lande- ijke politiek. De doelstellingen voor jestrijding van zure regen worden ge- eidelijk hoger gesteld. Maar men gaat ïog niet ver genoeg. Nog steeds is de rans groot dat men in 2000 moet zeg den: „We zijn de zure regen de baas maar le patient is overleden". Voor zwaveldioxyde bijvoorbeeld vas het vóór 198 3 de bedoeling de emis- iie tot maximaal 500 miljoen kg te be merken. Toen werd in het indicatief neerjarenprogramma lucht 1984-1988 jepleit dit plafond te verlagen tot 350 miljoen kg. In het volgende IMP-lucht 1985-1989 (in ontwerp-fase) is het op nieuw verlaagd tot 200 miljoen kg. overheids- doelstelling noodzakelijk 1980 1990 2000 1990 1995 487 290 200 200 100 NO x 516 500 345 200 NH, 130 100 65 65 uitstoot van zure luchtvervuiling (in miljoenen kg In het staatje zijn naast elkaar gezet de huidige overheidsdoelstellingen en wat volgens de landelijke milieu-organisaties nodig is. De milieuorganisaties gaan ervan uit dat de totale hoeveelheid zure stoffen (in zuureenheden) minstens tot een kwart teruggebracht moet worden en vooral dat het sneller moet gebeuren dan Win- semius van plan is. De S02 uitworp moet vooral bij de grote vervuilers, de elektriciteitscentra les en raffinaderijen teruggedrongen worden. Dit kan door het gebruik van laagzwavelige brandstoffen, toepassing van rookgasontzwaveling en maatrege len in de sfeer van het energiebeleid (besparing en duurzame energie). Over de aard van de maatregelen is bij S02 weinig verschil van mening, wel over het tempo en de mate van toepassing. Win- semius ontziet tot nu toe de raffinade rijen. De NOx-uitworp die voor 60% uit motorvoertuigen komt, wil de overheid vooral bestrijden bij het verkeerlood vrije benzine en inbouw van katalysa toren. De grote vraag is hier wanneer de eis gesteld wordt van betere verbran dingstechnieken en nazuiveringbij elek triciteitscentrales en raffinaderijen. Een nog groter probleem doet zich bij de ammoniakuitstoot voor. De kans is groot dat dit zure regen probleem (in combinatie met het probleem van gi gantische mestoverschotten) alleen op te lossen is door inkrimping van de bio- industrie. Zeeland heeft ten opzichte van de rest van Nederland net zo'n portie als Neder land t.o.v. Europa: wij veroorzaken meer

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1985 | | pagina 5