Steun
Lit en het was zelfs zo koud, dat één
Ide aktievoerders bevriezingsver-
liselen vertoonde.
akties werden grimmiger, maar
werd overwogen of de akties niet
ver gingen. Op een gegeven moment
Hen op de Wadsi-tanker de ruiten
n de stuurhut dichtgeschilderd. „Een
ijfelachtige aktie", aldus Bart Romijn,
ri®r de kapitein van de Wadsi-tanker
is keihard. Er moest geprobeerd wor-
:n c lie man z'n gezond verstand te laten
:br ken. Terwijl mensen in een
>ot nsstoeltje aan de ankers hingen
iMn de achterkant van het schip een
bberbootje vastzat, ging de Wadsi op
ille kracht vooruit. Eenzeer gevaarlijke
tie. Het dichtverven van de ruiten
SK( ie stuurhut is dan een uiterste mid-
at je aangrijpt om te proberen iets te
liken".
Btv f Romijn geeft toe, dat je gewoon
bent als je voor de boeg van een
rend schip springt, of als je in een
)oi nsstoeltje hangt. Volgens hem
>e pe het toch, vanwege de overtuiging,
it iemand toch iets moet doen.
■et de beslaglegging op de Sirius ein-
gden de akties tegen de lozingen van
;t taandioxyde-afval. De Sirius dient
3 onderpand voor een schadevordering
ff Bfr 5.200.000 300.000,-).
Menpeace stelde hierop, dat de schade
poor Bayer en NL-Chemicals wordt
;ericht veel erger is dan de geringe
de die aan de Falco of de Wadsi werd
;ebracht. „Het is zelfs zo", aldus Bart
ofiijn, „dat de twee maatschappijen
enpeace willen laten opdraaien voor
erstallig onderhoud".
E it civielrechtelijke proces, dat over
[lot van de Sirius moet beslissen, kan
wel anderhalf tot twee jaar op zich
ti wachten. Totdat er geprocedeerd
lijft de Sirius aan de ketting. Boven-
iefi eiste de Wadsi in een kort geding
at Greenpeace zich in de toekomst zal
®iouden van elke aktie tegen het
Hipen van chemisch afval. Het kort
eding zou aanvankelijk op 5 juni plaats
ingen. Zonder opgaaf van reden werd
it leen week uitgesteld. Bij een kort
ëding moet er altijd een noodzaak van
Sifed zijn. Toen de Sirius aan de ketting
ig was er niet meer zo'n spoed bij het
W geding. Op 11 juni besloot de rech-
ïrjdat Greenpeace zich inderdaad moet
et
onthouden van akties tegen de tankers
op Belgisch grondgebied. Elke overtre
ding kost Greenpeace Bfr 500.000
30.000,-). De verdere uitspraken van de
rechter waren wat positiever voor
Greenpeace. De rechter verklaarde zich
onbevoegd om over akties op volle zee
of in Nederlandse wateren te oordelen.
Verder vond de rechter, dat akties en
handelingen in de Belgische grondwet
zijn vastgelegd binnen het recht op vrij
heid van meningsuiting. Greenpeace
verklaarde, dat akties in het algemeen
belang nu officieel erkend worden als
moderne vorm van meningsuiting.
De akties hebben veel steun gekregen
van zeer uiteenlopende kanten zoals van
visserij- en konsumentenorganisaties, de
ondernemingsraad van Bayer, van tand
artsen en dierenartsen (i.v.m. Bayer-
produkten), vele andere organisaties en
partikulieren. De Nederlandse kustge-
meenten Vlissingen, Domburg, West-
kapelle, Valkenisse en W esterschouwen
zijn in beroep gegaan tegen de Belgische
lozingsvergunning. De Belgische over
heid zegt echter dat ze niet belangheb
bend zijn, en dat is in België een vereiste
om beroep tegen een vergunning in te
kunnen dienen. Het is overigens
vreemd, dat de Nederlandse kustge-
meenten niet belanghebbend zijn, want
De Sirius aan de ketting
er wordt ook voor de Nederlandse kus
ten gedumpt. De gemeenteraad van
Oostburg deed bovendien een beroep
op de rechtbank van Antwerpen om de
milieuorganisatie Greenpeace niet te
zwaar te straffen.
Goed bedoeld, maar Nederlandse
gemeenten kunnen helaas geen druk
uitoefenen op de Belgische overheid.
Wie dat wel kunnen zijn de Belgische
kustgemeenten. De gemeenten Knok-
ke-Heist en Nieuwpoort hebben het
initiatief genomen om met andere Bel
gische kustgemeenten gezamenlijk een
beroep tegen de lozingsvergunning aan
te tekenen. Zij zijn wèl direkt belang
hebbend, dus is dit een belangrijke aktie.
Ondanks de grote dreiging, dat de
Sirius anderhalf tot twee jaar aan de ket
ting blijft, is nu in België eindelijk binnen
de politiek aandacht voor de Ti02-pro-
blematiek ontstaan en wordt deze niet
meer afgedaan als iets onbelangrijks en
ongevaarlijks. Mocht de Belgische over
heid echter onverhoopt volharden in
haar standpunt, dan kan Greenpeace
opnieuw overwegen in aktie te komen.
De rechter heeft dat niet onmogelijk
gemaakt, want voordat de tankers in het
Belgische deel van de Noordzee zijn om
te lozen, moeten ze eerst nog door de
Nederlandse Westerschelde. En daar
over heeft de Belgische rechter niets te
zeggen!
Bij het ter perse gaan van Wantij is zij
ondertussen op zeer spektakulaire wijze ontsnapt.
15