Steun Lit en het was zelfs zo koud, dat één Ide aktievoerders bevriezingsver- liselen vertoonde. akties werden grimmiger, maar werd overwogen of de akties niet ver gingen. Op een gegeven moment Hen op de Wadsi-tanker de ruiten n de stuurhut dichtgeschilderd. „Een ijfelachtige aktie", aldus Bart Romijn, ri®r de kapitein van de Wadsi-tanker is keihard. Er moest geprobeerd wor- :n c lie man z'n gezond verstand te laten :br ken. Terwijl mensen in een >ot nsstoeltje aan de ankers hingen iMn de achterkant van het schip een bberbootje vastzat, ging de Wadsi op ille kracht vooruit. Eenzeer gevaarlijke tie. Het dichtverven van de ruiten SK( ie stuurhut is dan een uiterste mid- at je aangrijpt om te proberen iets te liken". Btv f Romijn geeft toe, dat je gewoon bent als je voor de boeg van een rend schip springt, of als je in een )oi nsstoeltje hangt. Volgens hem >e pe het toch, vanwege de overtuiging, it iemand toch iets moet doen. ■et de beslaglegging op de Sirius ein- gden de akties tegen de lozingen van ;t taandioxyde-afval. De Sirius dient 3 onderpand voor een schadevordering ff Bfr 5.200.000 300.000,-). Menpeace stelde hierop, dat de schade poor Bayer en NL-Chemicals wordt ;ericht veel erger is dan de geringe de die aan de Falco of de Wadsi werd ;ebracht. „Het is zelfs zo", aldus Bart ofiijn, „dat de twee maatschappijen enpeace willen laten opdraaien voor erstallig onderhoud". E it civielrechtelijke proces, dat over [lot van de Sirius moet beslissen, kan wel anderhalf tot twee jaar op zich ti wachten. Totdat er geprocedeerd lijft de Sirius aan de ketting. Boven- iefi eiste de Wadsi in een kort geding at Greenpeace zich in de toekomst zal ®iouden van elke aktie tegen het Hipen van chemisch afval. Het kort eding zou aanvankelijk op 5 juni plaats ingen. Zonder opgaaf van reden werd it leen week uitgesteld. Bij een kort ëding moet er altijd een noodzaak van Sifed zijn. Toen de Sirius aan de ketting ig was er niet meer zo'n spoed bij het W geding. Op 11 juni besloot de rech- ïrjdat Greenpeace zich inderdaad moet et onthouden van akties tegen de tankers op Belgisch grondgebied. Elke overtre ding kost Greenpeace Bfr 500.000 30.000,-). De verdere uitspraken van de rechter waren wat positiever voor Greenpeace. De rechter verklaarde zich onbevoegd om over akties op volle zee of in Nederlandse wateren te oordelen. Verder vond de rechter, dat akties en handelingen in de Belgische grondwet zijn vastgelegd binnen het recht op vrij heid van meningsuiting. Greenpeace verklaarde, dat akties in het algemeen belang nu officieel erkend worden als moderne vorm van meningsuiting. De akties hebben veel steun gekregen van zeer uiteenlopende kanten zoals van visserij- en konsumentenorganisaties, de ondernemingsraad van Bayer, van tand artsen en dierenartsen (i.v.m. Bayer- produkten), vele andere organisaties en partikulieren. De Nederlandse kustge- meenten Vlissingen, Domburg, West- kapelle, Valkenisse en W esterschouwen zijn in beroep gegaan tegen de Belgische lozingsvergunning. De Belgische over heid zegt echter dat ze niet belangheb bend zijn, en dat is in België een vereiste om beroep tegen een vergunning in te kunnen dienen. Het is overigens vreemd, dat de Nederlandse kustge- meenten niet belanghebbend zijn, want De Sirius aan de ketting er wordt ook voor de Nederlandse kus ten gedumpt. De gemeenteraad van Oostburg deed bovendien een beroep op de rechtbank van Antwerpen om de milieuorganisatie Greenpeace niet te zwaar te straffen. Goed bedoeld, maar Nederlandse gemeenten kunnen helaas geen druk uitoefenen op de Belgische overheid. Wie dat wel kunnen zijn de Belgische kustgemeenten. De gemeenten Knok- ke-Heist en Nieuwpoort hebben het initiatief genomen om met andere Bel gische kustgemeenten gezamenlijk een beroep tegen de lozingsvergunning aan te tekenen. Zij zijn wèl direkt belang hebbend, dus is dit een belangrijke aktie. Ondanks de grote dreiging, dat de Sirius anderhalf tot twee jaar aan de ket ting blijft, is nu in België eindelijk binnen de politiek aandacht voor de Ti02-pro- blematiek ontstaan en wordt deze niet meer afgedaan als iets onbelangrijks en ongevaarlijks. Mocht de Belgische over heid echter onverhoopt volharden in haar standpunt, dan kan Greenpeace opnieuw overwegen in aktie te komen. De rechter heeft dat niet onmogelijk gemaakt, want voordat de tankers in het Belgische deel van de Noordzee zijn om te lozen, moeten ze eerst nog door de Nederlandse Westerschelde. En daar over heeft de Belgische rechter niets te zeggen! Bij het ter perse gaan van Wantij is zij ondertussen op zeer spektakulaire wijze ontsnapt. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1985 | | pagina 15