Zal België haar bakens verzetten Greenpeace-akties, een nieuwe vorm van meningsuitii Aanleiding tot de akties 14 DOOR LISETTE BOi Dit voorjaar voerde de milieuorganisa tie Greenpeace aktie voor de kust van België en Nederland en in de haven van Antwerpen. De akties richtten zich te gen het lozen van chemisch afval. Hoewel het lozen niet definitief gestopt is, heeft Greenpeace kunnen hinderen en de aandacht van de publieke opinie op de lozingen kunnen richten. Bo vendien is hinderen door de Belgische rechter uitgelegd als moderne vorm van het recht op vrijheid van menings uiting. De akties van Greenpeace betroffen het afval van de titaandioxyde (Ti02)-indu- strie. Zij loost jaarlijks zo'n 3,5 miljoen ton chemisch afval in de zuidelijke Noordzee. Titaandioxyde is een witma ker die geb ruikt wordt in papier, plastiks, tandpasta en vooral in verf. Bij elke ton geproduceerd TiO, komt gemiddeld zo'n acht ton afval vrij. Dit afval bestaat uit afgewerkt verdund zwavelzuur dat is verontreinigd met zware metalen zoals chroom, vanadium, zink, lood en cad mium. Deze grote hoeveelheid zeer ver ontreinigd afval is zeker niet nodig. De kennis is aanwezig om het afvalzuur te hergebruiken en milieuvriendelijkere produktieprocessen toe te passen. De laatste akties van Greenpeace richtten zich tegen twee Belgische be drijven, namelijk Bayer NV te Antwer pen en NL-Chemicals te Gent (NL staat voor National Lead, een Amerikaans bedrijf). NL-Chemicals loost het afval door middel van het schip de Falco. Bayer gebruikt hiervoor de Wadsi-tan- ker. Per lading kan maar liefst 1000 ton afval geloosd worden. In januari 1984 ondertekende de Bel gische overheid het verdrag van Oslo, dat lozingen op zee regelt. België heeft zich daarmee verplicht vergunningen af te geven met daarin voorwaarden die veiligheid en milieu moeten waarbor gen. De voorwaarde die België nu stelt in de vergunning, betreft uitsluitend de verdunning van het afval: de troep moet in het schroefwater worden geloosd om het beter te mengen met het zeewater. De Belgische overheid stelt echter geen enkele voorwaarde aan de afname van de lozingen. Dit vormde voor Greenpeace de direkte aanleiding om aktie te voeren. In één week tijd werden zes akties ge voerd. Drie tegen de Falco en drie tegen de Wadsi-tanker. De akties worden door Greenpeace van te voren goed doorgesproken. Bijna altijd wordt van te voren goed geoefend. Uitgangspunt is namelijk, dat je niet roekeloos aan een aktie begint, omdat dan het risiko op ongelukken groter is. Tijdens de akties tegen de Falco ont stonden weliswaar af en toe gevaarlijke situaties, maar bij de akties tegen de Wadsi was het allemaal nog erger. Vol- Hangend in een gens Bart Romijn, die meedeed aan a( Greenpeace-akties, kon je met de ln1 manning van de Falco nog praten. I|| kapitein van de Wadsi-tanker verbofl zijn bemanning echter enig kontakt[n hebben met de bemanning van de Sir% het Greenpeace-schip. Zo gebeurde iec dat de aktievoerders, die in een pogi:x om het schip te stoppen aanboord warjg geklommen, een nacht lang op het scliH zaten. Het schip voer met volle kracB

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1985 | | pagina 14