>E ZEEUW KLAAGT WEINIG
Ongrijpbaar
DOOR HANS BANNINK EN JAN WILLEM JONGEPIER
De nspectie Milieuhygiëne Zeeland is
vt>: maar weinig burgers een beken
de dienst Tijd voor een gesprek met in-
speteur drs. G. J. Beijen en zijn naaste
me werker ing. H. G. Bonihof. Over
de ooruitgang, het verschuiven van
pr lemen en de aanpak van de ge-
me aten.
jier de laatste tien jaar veel veranderd?
Heel veel. Ten opzichte van vroeger is
vef werk terechtgekomen bij de ge-
me aten en de provincie. Vroeger de-
de we veel dingen als kontrole, voor-
wa den opstellen e.d. zelf. Nu moeten
we zorgen dat zij dat goed oplossen.
Trouwens, ook Winsemius schuift be-
dde verantwoordelijkheden door
a; de verschillende ministeries. Mest-
[oblemen horen bij Landbouw, ver-
er gevaarlijke stoffen bij Nelie Smit-
es. Dat delegeren heeft het psycho-
sch voordeel dat men zich daar ook
:r verantwoordelijk voelt.
I Er is verder veel veranderd in de parti-
kuiere sfeer. Het hap-snap-beleid van
mi ugroepen is overgegaan in doelge-
ric er werken en is stabieler, minder
opruiend, geworden.
Ja enslotte heeft de burger meer te ver
en gekregen. Dat betekent voor ons
En in der beroepen tegen allerlei beslui-
n. We gaan nu alleen in beroep als het
om een duidelijke afwijking van het
gif' rmuleerde rijksbeleid. Er is nu ook
»v ei meer beleid in de vorm van wetten,
laardvoorschriften e.d. Het gaat dus
ar'peerboerderij bij Oostburg
Baggerschip „De Banjaard"
thans om het toezicht op de goede uit
voering daarvan.
Hoe zit het eigenlijk met de kontrolemo-
gelijkheden?
Kontrole is datgene waarop we de ko
mende jaren het aksent gaan leggen. Bij
het uitstippelen van beleid gaan we dan
ook na of het kontroleerbaar is, meet
baar. Aan mistige milieumaatregelen
heeft niemand wat. Het beleid moet za
kelijk en doeltreffend zijn.
Soms ligt kontrole best moeilijk. Neem
nu het probleem van het versnijden van
afgewerkte olie. Je moet eerst doorkrij
gen hoe alle lijnen lopen tussen leveran
ciers, verwerkers en afnemers. Het ver
velende is dat afval stróómt en dus veel
ongrijpbaarder is dan bijv. de geluid
hinder van een fabriek. Voor de vergun
ningenvan de Wet Chemische Afvalstof
fen zijn daarom niet de gemeenten ver
antwoordelijk maar is Winsemius dat.
Welke andere wetten worden nog door de
landelijke overheid zelf onder handen ge
nomen?
De Kernenergiewet is er één van. Kern
centrales worden centraal geïnspek-
teerd. De laboratoria die met radio-
aktieve stoffen werken staan echter on
der regionaal toezicht. De zwavelnorm
van brandstoffen wordt ook landelijk
gekontroleerd. Bij de Bestrijdingsmid
delenwet nemen de milieu-inspekties de
niet-landbouw-bestrijdingsmiddelen.
zoals huishoudelijke en houtverduur-
zamingsmiddelen. Wel hebben wij de
Zeeuwse gemeenten al eens onder de
aandacht gebracht dat het gebruik van
onkruidbestrijdingsmiddelen in open
baar groen minder kan. Ten aanzien van
waterschappen kunnen we dat ook.
Overigens rekenen we die stoffen tot de
landb ouwb estrij dingsmiddelen.
Een bijzondere zorg vormen de
groenten uit volkstuintjes. Die worden
niet bekeken door de Keuringsdienst
van Waren. Is de bodem van zo'n tuintj e
verontreinigd, dan loopt men extra ri-
siko's, omdat men steeds van hetzelfde
verontreinigingspunt konsumeert.
Kontroleert u die groente dan?
In eerste instantie geven wij voorlich
ting, bijv. in de vorm van waarschuwing
en. Dat behoort net zo goed tot onze
taak. Wij geven ook voorlichting aan be
drijven die vaak niet weten waar ze met
hun afval moeten blijven. Vergeet niet
dat goede voorlichting een sterke ver
mindering van de problemen kan bete
kenen. Als we die eerder hadden gege
ven en er meer milieubewuste voorzie
ningen waren getroffen, zaten we nu niet
i