>E ZEEUW KLAAGT WEINIG Ongrijpbaar DOOR HANS BANNINK EN JAN WILLEM JONGEPIER De nspectie Milieuhygiëne Zeeland is vt>: maar weinig burgers een beken de dienst Tijd voor een gesprek met in- speteur drs. G. J. Beijen en zijn naaste me werker ing. H. G. Bonihof. Over de ooruitgang, het verschuiven van pr lemen en de aanpak van de ge- me aten. jier de laatste tien jaar veel veranderd? Heel veel. Ten opzichte van vroeger is vef werk terechtgekomen bij de ge- me aten en de provincie. Vroeger de- de we veel dingen als kontrole, voor- wa den opstellen e.d. zelf. Nu moeten we zorgen dat zij dat goed oplossen. Trouwens, ook Winsemius schuift be- dde verantwoordelijkheden door a; de verschillende ministeries. Mest- [oblemen horen bij Landbouw, ver- er gevaarlijke stoffen bij Nelie Smit- es. Dat delegeren heeft het psycho- sch voordeel dat men zich daar ook :r verantwoordelijk voelt. I Er is verder veel veranderd in de parti- kuiere sfeer. Het hap-snap-beleid van mi ugroepen is overgegaan in doelge- ric er werken en is stabieler, minder opruiend, geworden. Ja enslotte heeft de burger meer te ver en gekregen. Dat betekent voor ons En in der beroepen tegen allerlei beslui- n. We gaan nu alleen in beroep als het om een duidelijke afwijking van het gif' rmuleerde rijksbeleid. Er is nu ook »v ei meer beleid in de vorm van wetten, laardvoorschriften e.d. Het gaat dus ar'peerboerderij bij Oostburg Baggerschip „De Banjaard" thans om het toezicht op de goede uit voering daarvan. Hoe zit het eigenlijk met de kontrolemo- gelijkheden? Kontrole is datgene waarop we de ko mende jaren het aksent gaan leggen. Bij het uitstippelen van beleid gaan we dan ook na of het kontroleerbaar is, meet baar. Aan mistige milieumaatregelen heeft niemand wat. Het beleid moet za kelijk en doeltreffend zijn. Soms ligt kontrole best moeilijk. Neem nu het probleem van het versnijden van afgewerkte olie. Je moet eerst doorkrij gen hoe alle lijnen lopen tussen leveran ciers, verwerkers en afnemers. Het ver velende is dat afval stróómt en dus veel ongrijpbaarder is dan bijv. de geluid hinder van een fabriek. Voor de vergun ningenvan de Wet Chemische Afvalstof fen zijn daarom niet de gemeenten ver antwoordelijk maar is Winsemius dat. Welke andere wetten worden nog door de landelijke overheid zelf onder handen ge nomen? De Kernenergiewet is er één van. Kern centrales worden centraal geïnspek- teerd. De laboratoria die met radio- aktieve stoffen werken staan echter on der regionaal toezicht. De zwavelnorm van brandstoffen wordt ook landelijk gekontroleerd. Bij de Bestrijdingsmid delenwet nemen de milieu-inspekties de niet-landbouw-bestrijdingsmiddelen. zoals huishoudelijke en houtverduur- zamingsmiddelen. Wel hebben wij de Zeeuwse gemeenten al eens onder de aandacht gebracht dat het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddelen in open baar groen minder kan. Ten aanzien van waterschappen kunnen we dat ook. Overigens rekenen we die stoffen tot de landb ouwb estrij dingsmiddelen. Een bijzondere zorg vormen de groenten uit volkstuintjes. Die worden niet bekeken door de Keuringsdienst van Waren. Is de bodem van zo'n tuintj e verontreinigd, dan loopt men extra ri- siko's, omdat men steeds van hetzelfde verontreinigingspunt konsumeert. Kontroleert u die groente dan? In eerste instantie geven wij voorlich ting, bijv. in de vorm van waarschuwing en. Dat behoort net zo goed tot onze taak. Wij geven ook voorlichting aan be drijven die vaak niet weten waar ze met hun afval moeten blijven. Vergeet niet dat goede voorlichting een sterke ver mindering van de problemen kan bete kenen. Als we die eerder hadden gege ven en er meer milieubewuste voorzie ningen waren getroffen, zaten we nu niet i

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1985 | | pagina 3