it de mottenballen
EI Boven water
I 1,'
Luchtvervuiling
X
C/3
W
3
w
Q
Z
w
hen. De provincie heeftzelfs eenspedale
Itreekplanwijziging doorgevoerd om
- het kanaaltracé van de kaart te poetsen.
En daar komt een regeringspolitiek
weler was -althans in het openbaar -
helemaal geen sprake van, dat het Baal-
hoekkanaal gepaard zou gaan met indu
striële ontwikkelingen op Nederlands
«gMgBK - i ff -Jp-'"'
WÈÊÊm lÉÉËaÉ
nd van Saeftinge
dwars doorheen die deze koncessie aan
de geachte zuiderburen wil doen. Zon
der enig overleg met de regio en zonder
na te gaan of dit projekt - toen al scha
delijk - inmiddels niet geheel achterhaald
i
3e verdragen zoals die tien jaar geleden
erden afgerond, zijn nooit openbaar
emaakt. Zelfs de Tweede Kamer kreeg
p 1 oktober 1975 alleen een globale
amenvatting van de plannen. Gezien de
ieuwe onderhandelingen kan het geen
waad enige sluiers op te lichten met
ehulp van de verdragtekst die de ZMF
oven water heeft gekregen.
Ondermeer blijkt dat niet alleen af-
praken waren gemaakt over tracé (zie
aartje) en afmetingen van het kanaal.
De grote zeesluis van 500 bij 64 meter
zou bijvoorbeeld een diepte van -17,40
pa NAP krijgen en zo geschikt worden
oor schepen van ongeveer 125.000 ton.
pat was toen rijkelijk overdreven omdat
de Westerschelde slechts bevaarbaar is
tot 70.000 ton. Maar nu sluit dit keurig
aan bij het uitdiepingsprojekt dat inmid-
iels aktueel is. Er waren ook bepalingen
iie maar zijdelings met het kanaal te
maken hebben. Zo was er een reeks
afspraken om elkaar niet ekonomisch de
oef af te steken door extra investerings-
Dremies, verlaagde grondprijzen en
goedkope haven- en kadetarieven. Op
vallend is dat dit niet alleen zou moeten
gelden voor het welbekende Antwerpse
industriegebied op de linkeroever. Maar
óók al voor de landbouwgronden ten
oosten van de lijn Nieuw Namen - Kui-
I taart - Perkpolder, in Nederland dus. Let
gebied. Maar zelfs nog grotere visioenen
spookten door het hoofd van de ver
dragmakers. Deze ekonomische voor
schriften zouden ook moeten gelden
voor twee gebieden waar wij ons vol
strekt veilig waanden voor de haven
jongens, voor het geval dat „in de toe
komst wijziging mocht worden gebracht
in de huidige bestemming als natuurge
bied resp. landbouwgebied". Dat na
tuurgebied is, u leest het goed, het Land
ontreiniging in het hieronder nader aan
te geven gedeelte van het Nederlands-
Belgisch grensgebied". Dat gebied be
treft in Nederland ook weer landbouw
gronden en het Land van Saeftinge. Als
daar industrie komt, mag die dus niet
stinken. Maar aan de Belgische kant, gaat
het zowel om de linker Scheldeoever als
om het oudere en veel vollere industrie
gebied op de rechteroever (althans gro
tendeels). Nederland heeft hier kenne
lijk een kans geroken om België te
dwingen tot een krachtiger aanpak van
de luchtvervuiling dan daar gebruikelijk
is. De afspraak komt erop neer dat in het
vervolg een Belgisch-Nederlandse over-
legkommissie de vergunning, inzake de
Wet Luchtverontreiniging, moet gaan
opstellen. En de kommissie moet zich
houden aan de strengste voorwaarden
die in één van de beide landen normaal
zijn. Ook het inspraakrecht zou geregeld
worden zoals dat in het buurland gebrui
kelijk is. Dat is niet niks, zal iedereen
beseffen die de lucht geroken heeft bij
het naderen van de stad Antwerpen. Al
leen, voor het saneren van de bestaande
vervuiling biedt dit verdrag geen garan
tie. En juist een sanering is het hardst
-
•aft.
van Saeftinge. Het landbouwgebied is de
polder tussen Kieldrecht, De Klinge en
de weg Antwerpen-Zelzate.
Dit zijn wildgroeiplannen uit de jaren
zestig. Maar ze staan letterlijk zo in de
verdragtekst van 1975 en ze dreigen
ongemerkt officieel te worden in 1986.
Ook interessant is een rijtje afspraken
„ter bevordering van een samenwerking
in goede nabuurschap met het oog op
een betere bestrijding van de luchtver
C
PQ
co
Pi
O
O
Q
Landbouwgebied bij Kuitaart
nodig. Als een bedrijf geen wijzigingen
doorvoert, hoeft het zich van de Over-
legkommissie niets aan te trekken. Er is
dus ook geen streven dat over zoveel jaar
een bepaalde luchtkwaliteit bereikt
moet zijn, bijvoorbeeld op straffe dat het
nieuwe kanaal niet doorgaat of wordt
opengesteld. Zo'n aanpak is wel gevolgd
in het Verdrag Bochtafsnijding Bath ten
aanzien van de waterkwaliteit.
Bovendien zit er een onopvallend
maar goed-geölied achterdeurt je in de zo
mooi lijkende afspraken over de lucht
verontreiniging. Als de Overlegkommis-