Levenskwestie 10 sie het namelijk niet eens wordt, dan zouden de regeringen het konflikt moe ten oplossen. Nergens in het verdrag staat dat ook de twee regeringen ver plicht zijn de strengste regel toe te pas sen. Laten we terugkeren van de verdragtekst uit 1975 naar de werkelijke ontwikke ling. Het konkrete voorstel voor een Baal- hoekkanaal werd in 1967 door de Bel gische minister De Saeger aan Neder land voorgelegd. Hij stelde bij die ge- luchtverontreiniging legenheid: „De ontsluiting van de linker Scheldeoever is voor de Antwerpse ha ven en meteen onze nationale ekonomie een levenskwestie". Achteraf blijkt dat nogal mee te vallen, want ook in België wilden de bomen niet tot in de hemel groeien. Van het geplande industrieter rein op de linkeroever van 6650 ha is vooralsnog alleen het gedeelte ten oos ten van de lijn Doel-Verrebroek gere aliseerd. Daar liggen nu uitgestrekte ge bieden kaal zand met een enkel petro chemisch bedrijf en de Antwerpse LPG- terminal. Inapril 1971 zond de toenmalige Ver eniging Milieuhygiëne Zeeland haar „Nota van bezwaar" naar de Tweede en Eerste Kamer, in 1972 nog gevolgd door een uitgebreid memorandum. Intussen bleek op hoorzittingen in 1971 dat de Zeeuwse bevolking alleen mocht in spreken over de tracékeuze: binnen dijks of door het Land van Saeftinge. Het enige resultaat, landelijk gezien, was dan ook de keuze voor een binnendijks tracé. In Zeeland was de konklusie radikaler, uitmondend in het provinciale besluit van 1981 om het Baalhoekkanaal te schrappen uit het streekplan Oost- Zeeuws-Vlaanderen. Daarna werd het stil. Het Baalhoek kanaal komt alleen nog voor in de nieuw jaarstoespraken van de havenschappen van Antwerpen. In september 1983 blijkt' ook minister Smit-Kroes er niet meer in te geloven. Het kanaal is niet meer opgenomen in het Struktuur- schema Vaarwegen. VVD-er Te Veld huis vraagt voor de zekerheid: „Mag hieruit worden afgeleid dat dit kanaal nu Het dorpje Paal bedreigd? '-C' dfe... i Het dorpje Pt helemaal van de baan is?" Smit-Kroes antwoordt, dat ze die konklusie kan on derschrijven maar het zelf nog niet hard op wil zeggen - vanwege de onderhan delingspositie tegenover België. Maar nu de onderhandelingen (in wezen over an dere zaken) heropend worden, is Neder land van plan met dit verdrag akkoord te gaan, vrijwel zonder er nog een woord over te wisselen. Daar zijn we nu aangeland. Het Baal hoekkanaal dreigt er te komen, alléén omdat Nederland niet al te lastig wil zijn na de wensen die zij al heeft geuit in verband met de Maas en de Wester schelde-uitdieping. Een kanaal dat nie mand in N ederland wil, of tenminste niet reëel en zinvol acht. Dat de dorpjes Paa Emmadorp, Kruispolderkaai en Baai- hoek van de kaart veegt. Dat minstens 700 ha landbouwgrond kost. Dat het landelijk karakter van Oost-Zeeuws- Vlaanderen doet verliezen. Dat - zoals nu duidelijk is geworden - gepaard gaat met opties voor vestiging van zware industrie in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en zelfs in het Land van Saeftinge. Dat - zoals ook nu pas blijkt - een reglement voor be strijding van luchtvervuiling mogelijk maakt dat mooi lijkt, maar zo lek is als een mandje. Dat kanaal mag er op die manier niet komen. Provinciebestuur van Zeeland en Tweede Kamer: voor kom dit nu het nog kan. Geachte mi nister: zie ervan af en stuur uw ambte naren met een andere opdracht op pad.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 12