Levenskwestie
10
sie het namelijk niet eens wordt, dan
zouden de regeringen het konflikt moe
ten oplossen. Nergens in het verdrag
staat dat ook de twee regeringen ver
plicht zijn de strengste regel toe te pas
sen.
Laten we terugkeren van de verdragtekst
uit 1975 naar de werkelijke ontwikke
ling.
Het konkrete voorstel voor een Baal-
hoekkanaal werd in 1967 door de Bel
gische minister De Saeger aan Neder
land voorgelegd. Hij stelde bij die ge-
luchtverontreiniging
legenheid: „De ontsluiting van de linker
Scheldeoever is voor de Antwerpse ha
ven en meteen onze nationale ekonomie
een levenskwestie". Achteraf blijkt dat
nogal mee te vallen, want ook in België
wilden de bomen niet tot in de hemel
groeien. Van het geplande industrieter
rein op de linkeroever van 6650 ha is
vooralsnog alleen het gedeelte ten oos
ten van de lijn Doel-Verrebroek gere
aliseerd. Daar liggen nu uitgestrekte ge
bieden kaal zand met een enkel petro
chemisch bedrijf en de Antwerpse LPG-
terminal.
Inapril 1971 zond de toenmalige Ver
eniging Milieuhygiëne Zeeland haar
„Nota van bezwaar" naar de Tweede en
Eerste Kamer, in 1972 nog gevolgd door
een uitgebreid memorandum. Intussen
bleek op hoorzittingen in 1971 dat de
Zeeuwse bevolking alleen mocht in
spreken over de tracékeuze: binnen
dijks of door het Land van Saeftinge. Het
enige resultaat, landelijk gezien, was dan
ook de keuze voor een binnendijks tracé.
In Zeeland was de konklusie radikaler,
uitmondend in het provinciale besluit
van 1981 om het Baalhoekkanaal te
schrappen uit het streekplan Oost-
Zeeuws-Vlaanderen.
Daarna werd het stil. Het Baalhoek
kanaal komt alleen nog voor in de nieuw
jaarstoespraken van de havenschappen
van Antwerpen. In september 1983
blijkt' ook minister Smit-Kroes er niet
meer in te geloven. Het kanaal is niet
meer opgenomen in het Struktuur-
schema Vaarwegen. VVD-er Te Veld
huis vraagt voor de zekerheid: „Mag
hieruit worden afgeleid dat dit kanaal nu
Het dorpje Paal bedreigd?
'-C' dfe... i
Het dorpje Pt
helemaal van de baan is?" Smit-Kroes
antwoordt, dat ze die konklusie kan on
derschrijven maar het zelf nog niet hard
op wil zeggen - vanwege de onderhan
delingspositie tegenover België. Maar nu
de onderhandelingen (in wezen over an
dere zaken) heropend worden, is Neder
land van plan met dit verdrag akkoord te
gaan, vrijwel zonder er nog een woord
over te wisselen.
Daar zijn we nu aangeland. Het Baal
hoekkanaal dreigt er te komen, alléén
omdat Nederland niet al te lastig wil zijn
na de wensen die zij al heeft geuit in
verband met de Maas en de Wester
schelde-uitdieping. Een kanaal dat nie
mand in N ederland wil, of tenminste niet
reëel en zinvol acht. Dat de dorpjes Paa
Emmadorp, Kruispolderkaai en Baai-
hoek van de kaart veegt. Dat minstens
700 ha landbouwgrond kost. Dat het
landelijk karakter van Oost-Zeeuws-
Vlaanderen doet verliezen. Dat - zoals nu
duidelijk is geworden - gepaard gaat met
opties voor vestiging van zware industrie
in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en zelfs in
het Land van Saeftinge. Dat - zoals ook
nu pas blijkt - een reglement voor be
strijding van luchtvervuiling mogelijk
maakt dat mooi lijkt, maar zo lek is als
een mandje. Dat kanaal mag er op die
manier niet komen. Provinciebestuur
van Zeeland en Tweede Kamer: voor
kom dit nu het nog kan. Geachte mi
nister: zie ervan af en stuur uw ambte
naren met een andere opdracht op pad.