prte berichten en ededelingen Slecht rapport over kernafval Smidsschorre-perikelen Vloekend en tierend het nieuwe jaar in. Dat is niet onze gewoonte maar op 31 december 1985 gebeurde het wel. Oorzaak was mr. André de la Torte, president van de Mid delburgse rechtbank. Zijn Salomonsoordeel luidde dat de ZMF gelijk had maar het niet kreeg in haar kort geding tegen de illegale aktiviteiten van J. L. Verburg, aspirant-rekreatie- ondernemer te Colijnsplaat. We hadden gelijk. Want de inlaag de Paardekuup waar zijn kamping Orisant zou moeten verrijzen, kénde een grote bo tanische waarde, was een belangrijk broed- fourageer- en rust gebied voor vogels, hééft (deels) een natuurbestemming. En Verburg heeft zijn papieren niét voor elkaar. Alleen vond De la Porte dat er tussen half verprutst en helemaal verprutst weinig verschil is. Nu de inlaag al goeddeels op zijn kop is gezet, mogen van hem de kampingpaden er ook wel komen. Stillegging nü zou voor het natuurbelang weinig meer uitmaken maar voor het financiële belang van Verburg wel. Het is dus mogelijk om - al is het illegaal - flink te investeren en daardoor een belang te kreëren waaraan vervolgens niet voor bijgegaan kan worden. Mis-daad loont dus, zo lijkt het. Lijkt, want deze zaak is nog niet gedaan. Onze argumenten blijven even sterk en de aangerichte schade is beslist herstel baar, al zal dat vooral op botanisch gebied flink wat tijd vergen. Wij geven ons verzet via de planologische procedures dus niet op. Ondertussen blijkt uit „Orisant" opnieuw wat de zwakke schakel is in het ruimtelijke-ordeningsgebeuren. Dat is de taakopvatting van de gemeenten. De gemeente Kortgene was vanaf het begin groot voorstander van de kamping. Dat is haar goed recht. Maar het is niet haar recht met de planologische spelregels de kachel aan te maken. Volgens de burgemeester was toepassing van die wettelijke regels in dit geval niet in het gemeentelijk belang. Nee, mevrouw Hoogendijk, dat is de kwestie niettoepassing kwam niet in uw kraam te pas. Het is wel degelijk een algemeen gemeentebelang, en ook eenvoudig uw taak, om de wet toe te passen. En om de verschillende belangen die in het geding zijn hun rol te geven in het besluitvormingsproces. Met die belangen hoeft u het niet eens te zijn, maar ze hebben wel hun rechten. De regering wil een centrale opslag- en verwerkingsfaciliteit voor radioaktief afval in Nederland. Daarvoor werd de Cen trale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA) opgericht. Deze COVRA heeft een milieueffekt-rapport laten maken over die opslag en verwerking. Om een goed rapport te krijgen moesten daartoe richtlijnen van het ministerie van VROM (Winsemius) worden opgevolgd. Bestudering van het lokatie- onafhankelijk milieu-effekt-rapport van de COVRA brengt aan het licht dat die uitgevaardigde richtlijnen lang niet al lemaal worden nageleefd. Ook blijkt dat dit rapport de pro blemen en risiko's in zeer ernstige mate bagatelliseert en ten dele zelfs een onjuiste voorstelling van zaken geeft. Het rapport ziet er van buiten én van binnen uit als een kleurige reklame-brochure, om het opbergen en verwerken van radioaktief afval door de COVRA aan te prijzen. Luchtigjes wordt heengestapt over de daaraan verbonden problemen. In een uitvoerig kommentaar heeft de ZMF de voornaamste! tekortkomingen in het rapport aan de kaak gesteld. Een en ander gebeurde in het kader van de inspraak over de milieu-I Peffekt-rapportage. De konklusie kon niet anders zijn dan dat dit rapport volstrekt ongeschikt is om als een echt milieu effekt-rapport dienst te doen. Het rapport is ons inziens voor] de regering onbruikaar om op basis daarvan over te gaan toti het laten bouwen van een inrichting waarin radioaktief afval wordt verwerkt en opgeslagen. Het rapport laat zó veel zakem liggen en is zó ontoereikend, dat ook een lokatie-gebonden milieu-effekt-rapport (dat straks nog over Borssele of Moer-1 dijk moet verschijnen) daarop niet kan worden gebaseerd. 1 Winsemius kan de pot op met z'n radioaktief a „De lucht gewoon schoon" is het motto van de internationale 1 Zure Regen Aktieweek, die van 19 t/m 26 april 1986 wordt j georganiseerd. Deze week is een initiatief van vele natuur- en milieu-1 organisaties uit binnen- en buitenland. Doel van de week is om de oorzaken van zure regen en de oplossingen die natuur- en 1 milieuorganisaties voorstaan, onder de aandacht te brengen 1 van een breed publiek, de overheid en het bedrijfsleven. Tijdens de aktieweek zullen in het hele land tal van lande lijke en plaatselijke aktiviteiten plaatsvinden m.b.t. de onder- werpen industrie, verkeer en landbouw. Daarnaast worden! bos- en stadswandelingen georganiseerd, om mensen kennis tel laten maken met de schade door zure regen en de oorzaken^ daarvan. Voor en tijdens de aktieweek zal gemeenschappelijk j informatiemateriaal verspreid worden, aangevuld met mate-/ riaal over de plaatselijke situatie. s De aktiviteiten in Zeeland worden gekoördineerd door de ZMF en de Konsulent natuur- en milieuedukatie. Het i.s 6 noodzakelijk dat er een flink aantal (regionale) organisaties a meewerken. Daarom is er op dinsdag 18 februari om 19-30 uur 1 een bijeenkomst bij de ZMF om de aktiviteiten in Zeeland te bespreken. Iedereen is welkom. Voor meer inlichtingen kunt j u bellen naar de ZMF: 01100-28259- P. Maas Het Staatsbosbeheer is momenteel bezig met een grootscha lige b eplanting vaneengebied ten zuidwesten van Axel, de zgn Smidsschorrepolder. Dit is een opgehoogd stuk land, aan vankelijk bedoeld om daar ooit een uitbreidingsplan te rea liseren. Dat idee is echter al lang van de baan en motorcrossers j en zweefvliegers hebben het gebied in gebruik genomen. Hetj overige deel van de Smidsschorre werd met rust gelaten, althans door mensen. Maar de natuur had het natuurlijk snel i gevonden en de laatste jaren kwamen hier belangrijke weide-, water- en moerasvogels tot broeden. In het weidevogelrapport1

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 18