llling van natuur en landschap Relatienota 13 Ij de mogelijkheid een natuurgebied jabeschermd natuurmonument of als itsmonument aan te wijzen (dit te geldt wanneer het terrein eigen van de staat is), liertoe moet het gebied bekend n om zijn natuurwetenschappelijke lekenis en moet de bescherming niet r een andere regeling verzekerd zijn. ,ff t eigendom van het gebied verandert „ierdoor niet, maar wel biedt de NB-wet pl/el aktieve als passieve bescherming. IWAktieve bescherming komt erop neer at de eigenaar of beheerder een be ef rsplan voor het natuurmonument an opstellen, met als doel de aanwezige at mrwaarden te beschermen, te verbe en n of te herstellen. In de kosten voor [ja opstellen en uitvoeren van zo'n plan, ,ia redelijkerwijs niet voor de eigenaar/ jBieerder kunnen komen, subsidieert iet Rijk. Ingrid Schotanus studeert Milieukunde aan de rijksakademie Nieuw Rollecate te Deven ter en liep deze winter stage bij de Zeeuwse Milieufederatie. bouwgebieden kan meestal dus niet door aankoop of door middel van de NB- wet veiliggesteld worden. Toch is deze veiligstelling een noodzaak, als men de toenemende intensivering van de land bouw bekijkt waarin voor natuurwaar den en een gevarieerd landschap steeds minder plaats is. Een oplossing voor dit probleem heeft de overheid proberen te geven in de vorm van de relatienota. De gedachte achter deze nota is om natuurbeheer en landbouw met elkaar te verweven door natuurbeheer in de agrarische bedrijfs voering in te passen. Hiertoe worden landbouwgebieden met een hoge na tuurwetenschappelijke waarde als be heers- of reservaatsgebied aangewezen. In kerngebieden kan het Bureau Beheer landbouwgronden (BBL) zes jarige beheersovereenkomsten met de boeren sluiten. Daarin staan bepalingen Reservaatsgebieden zijn meestal schra le landbouwgebieden met een hogere natuurwetenschappelijke waarde dan de beheersgebieden. Daarvoor is aankoop de beste oplossing. Deze gronden pro- beertBBL op te kopen om ze later aan de De natuur en het landschap in land- Natuurgebied de Kop van Schouwen Dtpassieve bescherming is enigszins te gelijken met de werking van een be- mmingsplan. Zo zijn alle handelingen boden, die schadelijk voor het gebied Daarnaast is de NB-wet gekoppeld verschillende andere wetten zoals de |et Geluidhinder en de Wet op de 'dembescherming. Daardoor is bij- rbeeld de aanleg van een weg door gebied vrijwel onmogelijk, n Zeeland zijn tot nu toe alleen ty- che natuurgebieden, zoals het Ver- nken Land van Saeftinge, de Kievit- older en de Kop van Schouwen als tuurmonument aangewezen. Hieruit ,'c'alt op te maken dat de NB-wet, evenals ,ankoop, geen goede oplossing kan be kekenen voor de meeste landbouwge- •ieden met een hoge natuurweten- chappelijke waarde. Iw |een beheerspakket wordt egaliseren aan banden gelegd ten behoeve van natuur en landschap opgesomd, waaraan de boer zich moet houden. In ruil hiervoor krijgt hij een vergoeding. Land van Saeftinge natuurbeherende organisaties over te dragen. Totdat het gebied aangekocht is, kan de boer een beheersovereenkomst afsluiten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 13