Boersma blijft met de rotzooi zittei
Kosten
Rekenen
Bruikbaarheid
12
MttiS
Al sinds mensenheugenis stort Zee
land zijn afval ergens buiten. Vroeger
op allerlei achterafplekjes, al of niet
in het bezit van waardevolle natuur.
Sinds enkele jaren is het aantal belten
voor huisvuil teruggebracht tot vier
in Iholen, Schouwen, Midden-Zee
land en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is
het gevolg van van een stukje provin
ciaal beleid, waardoor de gemeenten
met harde (Zeeuws-Vlaanderen) of
zachte (rest van Zeeland) hand wer
den gedwongen samen te werken bij
het opruimen van hun afval.
Voor de jaren 1988 en verder moet het
provinciaal beleid opnieuw vastgesteld
worden. De grote vraag daarbij isofalhet
Zeeuwse vuil gestort blijft worden of dat
men delen eruit gaat hergebruiken.
Milieugedeputeerde Boersma heeft
een poging gedaan het hergebruik een
flinke impuls te geven door de „orga
nische fraktie" af te zonderen en te
komposteren. De organische fraktie is al
het afval dat komposteerbaar is, bij el
kaar zo'n 50% van uw en mijn huisvuil.
De voordelen zijn duidelijkje maakt
een nieuw, bruikbaar produkt, andere
grondstoffen worden bespaard en de
vuilnisbelten gaan langer mee. Nadelen
zijn de mogelijk iets hogere kosten.
Zoals gezegd, Boersma heeft zijn best
gedaan. Hij kreeg de gemeenten zover,
dat het adviesbureau Tebodin kon gaan
studeren op de invoering van een kom-
posteringsinstallatie op alle vier vuinis-
belten. In mei 1985 was Tebodin uitge
rekend. Kompostering blijkt technisch
uitvoerbaar. Afgezien van een milieu
hygiënische adder onder het gras (waar
over straks) zouden de verwerkingskos
ten per ton afval stijgen van ƒ20,- nu tot
ruim 50,-in Midden-Zeeland en
Zeeuws-Vlaanderen (op Schouwen en
Tholen meer).
Dat lijkt heel wat, maar de kosten van
het ouderwetse storten zullen ook stij
gen van20,- totƒ40,-. Dit omdataan
inklusief Schouwen en Tholen, wj
kompostering duurder uitvalt, omdat
hoeveelheid organisch afval eigenlijk
klein is voor een efficiënte kompo:
ringsinstallatie. Kijken we alleen r
Verwerkings- en inzamelingskosten1' per ton, per regio, in guldens
A. Storten nu+
B. Storten straks+
C. Komposteren
Kostenverst
inzamelen
inzamelen
straks inzamelen
C-B
Schouwen/Tholen
85
105
133
28
Midden-Zeeland
85
105
118
13
Zeeeuws-Vlaanderen
85
105
119
14
Volgens Boersma
85
1253)
402)
1) Inzamelingskosten per ton, nu en straksgemiddeld 65,—.
2) Volgens BoersmaC - A
3) Als het gemiddelde wordt genomen.
stortplaatsen tegenwoordig meer
milieu-eisen worden gesteld dan vroe
ger. Het verschil tussen wel en niet kom
posteren is dus tien tot vijftien piek per
ton. In beide gevallen komt er nog 65 ,--
inzamelingskosten per ton bij.
Het Tebodin-rapport werd vorig na
jaar besproken met de gemeenten,
waaruit naar voren kwam dat die geen
trek in hogere reinigingslasten hebben.
Inmiddels is duidelijk dat Boersma
bakzeil haalt. In mei 1986 stuurde hij een
diskussiestuk naar de Provinciale Staten
waaruit blijkt dat hij zich bij het gemeen
telijk verzet neerlegt en wil afzien van de
komposteringsplannen. Ergerlijk is dat
hij zijn aftocht dekt met een op zijn minst
tendentieuze weergave van de cijfers. Zo
wordt het Tebodin-rapport samengevat
met de konklusie dat de verwerkings
kosten (inklusief inzameling) per ton
zouden stijgen van 85,-- tot 125en
per huishouden van 75,-- tot 125,--.
Bij zo'n kostenstijging zou ik ook wel
even achter mijn oren krabben, alleen
klopt het niet met het verschil tussen van
ruim een tientje tussen wel en niet kom
posteren dat we net tegenkwamen.
Welke rekenfouten gaan hierachter
schuil? De belangrijkste is dat hier de
huidige stortingskosten vergeleken zijn
met de toekomstige komposteringskosten.
Vergeten wordt dus, dat die stortings
kosten ook zullen stijgen van 85,- tot
ongeveer 105,- (inkL inzameling). Ten
tweede is de genoemde 125,- een ge
middelde voor de hele provincie. Dus
Midden-Zeeland of Zeeuws-Vlaant
ren, dan daalt de 12 5,- naar ƒ115,-
120,--. Bij de kosten per huishoudet
nog een derde rekengrapje toegep:
De 75,- die een gemiddeld Zeen
huishouden nu als reinigingsheffing
taalt, dekt ongeveer 75% van de kosii
de rest wordt door de gemeenten bijj
past. Boersma neemt in zijn diskuss
stuk nu dus aan, dat dit opeens niet m<
geldt voor de extra kosten als kompo 3
ring wordt toegepast. Daarvoor zouc
de huishoudens voor 100% moeten
draaien. Op die manier berekend wo:
komposteren voor de burger straks
derdaad bijna twee keer zo duur
storten nu. Dan zou je wel flink wat o\
moet hebben voor het milieuBij e
éérlijke vergelijking gaat het gelukl
maar om een paar gulden verschil.
De financiële afwijzing van kompos!
ring is m.i. dus ondeugdelijk. Maar er
nog een heel ander probleem, dat I
Boersma's diskussiestuk slechts kd
wordt aangestipt. Dat is de bruikbaa
heid van de geproduceerde kompoi
Huisvuil bevat immers een ratjetoe vl
allerlei stoffen, waaronder chemiscl
verbindingen, metalen enz. Die kunnf
in de kompost terecht komen en de:
onbruikbaar maken voor de landbor
of volkstuintjes. En om met die dui
gemaakte kompost alleen de vuilnisbf
ten af te dekken, is een beetje zonde.
Er zijn in grote lijnen vier manie:<
om de organische fraktie in het huisvr
te komposteren. Slechts twee daarv<