Boersma blijft met de rotzooi zittei Kosten Rekenen Bruikbaarheid 12 MttiS Al sinds mensenheugenis stort Zee land zijn afval ergens buiten. Vroeger op allerlei achterafplekjes, al of niet in het bezit van waardevolle natuur. Sinds enkele jaren is het aantal belten voor huisvuil teruggebracht tot vier in Iholen, Schouwen, Midden-Zee land en Zeeuws-Vlaanderen. Dat is het gevolg van van een stukje provin ciaal beleid, waardoor de gemeenten met harde (Zeeuws-Vlaanderen) of zachte (rest van Zeeland) hand wer den gedwongen samen te werken bij het opruimen van hun afval. Voor de jaren 1988 en verder moet het provinciaal beleid opnieuw vastgesteld worden. De grote vraag daarbij isofalhet Zeeuwse vuil gestort blijft worden of dat men delen eruit gaat hergebruiken. Milieugedeputeerde Boersma heeft een poging gedaan het hergebruik een flinke impuls te geven door de „orga nische fraktie" af te zonderen en te komposteren. De organische fraktie is al het afval dat komposteerbaar is, bij el kaar zo'n 50% van uw en mijn huisvuil. De voordelen zijn duidelijkje maakt een nieuw, bruikbaar produkt, andere grondstoffen worden bespaard en de vuilnisbelten gaan langer mee. Nadelen zijn de mogelijk iets hogere kosten. Zoals gezegd, Boersma heeft zijn best gedaan. Hij kreeg de gemeenten zover, dat het adviesbureau Tebodin kon gaan studeren op de invoering van een kom- posteringsinstallatie op alle vier vuinis- belten. In mei 1985 was Tebodin uitge rekend. Kompostering blijkt technisch uitvoerbaar. Afgezien van een milieu hygiënische adder onder het gras (waar over straks) zouden de verwerkingskos ten per ton afval stijgen van ƒ20,- nu tot ruim 50,-in Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen (op Schouwen en Tholen meer). Dat lijkt heel wat, maar de kosten van het ouderwetse storten zullen ook stij gen van20,- totƒ40,-. Dit omdataan inklusief Schouwen en Tholen, wj kompostering duurder uitvalt, omdat hoeveelheid organisch afval eigenlijk klein is voor een efficiënte kompo: ringsinstallatie. Kijken we alleen r Verwerkings- en inzamelingskosten1' per ton, per regio, in guldens A. Storten nu+ B. Storten straks+ C. Komposteren Kostenverst inzamelen inzamelen straks inzamelen C-B Schouwen/Tholen 85 105 133 28 Midden-Zeeland 85 105 118 13 Zeeeuws-Vlaanderen 85 105 119 14 Volgens Boersma 85 1253) 402) 1) Inzamelingskosten per ton, nu en straksgemiddeld 65,—. 2) Volgens BoersmaC - A 3) Als het gemiddelde wordt genomen. stortplaatsen tegenwoordig meer milieu-eisen worden gesteld dan vroe ger. Het verschil tussen wel en niet kom posteren is dus tien tot vijftien piek per ton. In beide gevallen komt er nog 65 ,-- inzamelingskosten per ton bij. Het Tebodin-rapport werd vorig na jaar besproken met de gemeenten, waaruit naar voren kwam dat die geen trek in hogere reinigingslasten hebben. Inmiddels is duidelijk dat Boersma bakzeil haalt. In mei 1986 stuurde hij een diskussiestuk naar de Provinciale Staten waaruit blijkt dat hij zich bij het gemeen telijk verzet neerlegt en wil afzien van de komposteringsplannen. Ergerlijk is dat hij zijn aftocht dekt met een op zijn minst tendentieuze weergave van de cijfers. Zo wordt het Tebodin-rapport samengevat met de konklusie dat de verwerkings kosten (inklusief inzameling) per ton zouden stijgen van 85,-- tot 125en per huishouden van 75,-- tot 125,--. Bij zo'n kostenstijging zou ik ook wel even achter mijn oren krabben, alleen klopt het niet met het verschil tussen van ruim een tientje tussen wel en niet kom posteren dat we net tegenkwamen. Welke rekenfouten gaan hierachter schuil? De belangrijkste is dat hier de huidige stortingskosten vergeleken zijn met de toekomstige komposteringskosten. Vergeten wordt dus, dat die stortings kosten ook zullen stijgen van 85,- tot ongeveer 105,- (inkL inzameling). Ten tweede is de genoemde 125,- een ge middelde voor de hele provincie. Dus Midden-Zeeland of Zeeuws-Vlaant ren, dan daalt de 12 5,- naar ƒ115,- 120,--. Bij de kosten per huishoudet nog een derde rekengrapje toegep: De 75,- die een gemiddeld Zeen huishouden nu als reinigingsheffing taalt, dekt ongeveer 75% van de kosii de rest wordt door de gemeenten bijj past. Boersma neemt in zijn diskuss stuk nu dus aan, dat dit opeens niet m< geldt voor de extra kosten als kompo 3 ring wordt toegepast. Daarvoor zouc de huishoudens voor 100% moeten draaien. Op die manier berekend wo: komposteren voor de burger straks derdaad bijna twee keer zo duur storten nu. Dan zou je wel flink wat o\ moet hebben voor het milieuBij e éérlijke vergelijking gaat het gelukl maar om een paar gulden verschil. De financiële afwijzing van kompos! ring is m.i. dus ondeugdelijk. Maar er nog een heel ander probleem, dat I Boersma's diskussiestuk slechts kd wordt aangestipt. Dat is de bruikbaa heid van de geproduceerde kompoi Huisvuil bevat immers een ratjetoe vl allerlei stoffen, waaronder chemiscl verbindingen, metalen enz. Die kunnf in de kompost terecht komen en de: onbruikbaar maken voor de landbor of volkstuintjes. En om met die dui gemaakte kompost alleen de vuilnisbf ten af te dekken, is een beetje zonde. Er zijn in grote lijnen vier manie:< om de organische fraktie in het huisvr te komposteren. Slechts twee daarv<

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 12