orte berichten en ededelingen De delta, ondeelbaar Belgische bagger taboe Smeerpijp of waterleiding Grevelingen zout 16 Op 6 februari van dit jaar vond een geslaagd symposium plaats in Roosendaal onder de titel„De Delta, Ondeelbaar". Onder de sprekers waren de Zeeuwse gedeputeerde Boers- ma, de bioloog Nienhuis, Saeijs van Rijkswaterstaat, Nijhoff van Natuur en Milieu en vertegenwoordigers van Delta-over leg, ANWB en het ministerie van Landbouw en Visserij. In een forumdiskussie o.l.v. Van Rijn (gekommiteerde Rijnmond) kwamen ook uitgebreid vertegenwoordigers van Landbouw (Nieuwenhuyse, ZLM) en Visserij (Van den Bos, Zevibel) aan het woord. Tal van aktuele problemen kwamen aan de ordede bagger specie uit de Westerschelde, het beheer van de stormvloed kering, het kamperen bij de boer, het doorspoelen van het Volkerak/Zoommeer, de zilvermeeuwenoverlast, het uitblij ven van een beheersplan Oosterschelde, de kamping Orisant, de ontwikkelingen in de Voordelta etc. etc. Centraal thema was de noodzaak om te komen tot een totaalvisie op het Deltagebied als geheel. Deze noodzaak werd van bijna alle kanten onderschreven. Het ministerie van Landbouw en Visserij toonde zich bereid het initiatief te nemen en deed een beroep op provincies en gemeenten. De integrale tekst van inleidingen en forumdiskussie kimt u vinden in het symposiumverslag (88 pagina's, geïllustreerd). Dit verslag is te koop bij de Zeeuwse Milieufederatie, Singelstraat 7 te Goes voor een bedrag van 5,00. U kunt het ook bestellen door 9,25 over te maken op giro 2982942 t.n.v. Zeeuwse Milieufederatie te Goes onder vermelding van „Symposium-verslag Delta". Begin juni boekte de ZMF een eerste sukses in de strijd tegen de dumping van giftige baggerspecie in de Westerschelde. Voor de afdeling Rechtspraak van de Raad van State werden de ZMF, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Bel gische staat het erover eens, dat er niet langer baggerspecie uit de Belgische Schelde in de Westerschelde gestort zal worden. Vooral de slibrijke specie van de drempels van Frederik, Lillo en bij de Zandvlietsluis (alle drie vlak over de grens) is zeer zwaar verontreinigd met PAK's (teerstoffen) en metalen. Die specie wordt meestal in de Belgische Schelde teruggestort. Maar nog in 1982 en 1983 is een deel ervan naar de Wester schelde gebracht en in de komende jaren dreigt dat weer te gebeuren. Nu was de ZMF er achter gekomen dat van jaar op jaar nauwkeurig wordt vastgelegd op welke plaatsen in de Wester- schelde gebaggerd en gestort wordt en dat daarbij van specie transporten van België naar Nederland helemaal geen sprake is. Het laatste blijkt in het verleden als een soort vrienden dienst via informele, mondelinge afspraken geregeld te zijn. Voor de Raad van State erkende Rijkswaterstaat dat deze werkwijze niet in de haak is. Beloofd moest worden deze niet meer toe te passen. Ook België kon daarmee akkoord gaan, omdat men deze meest vervuilde specie nog enkele jaren in de Belgische Schelde denkt kwijt te kunnen. Daarna zijn de stortplaatsen vol. Hopelijk laten onze zuiderburen goed tot zich doordring) dat het ondenkbaar is dat er dan alsnog een vergunning voj storting op de Westerschelde komt en beginnen ze nu ov alternatieven te denken. Van uitstel komt wel een afstel en soms is dat nog gunstig c o' Mogelijk gaat dit gelden voor de smeerpijp van Tessendei Chemie, die het afvalwater van dit bedrijf in Belgisch Limbu zou moeten transporteren naar de Schelde bij Antwerpen, De ZMF berekende eerder dat het toch al te hoge ca miumgehalte van de Schelde hierdoor in één keer zou v< dubbelen. Het kwikgehalte zou met 60% omhoog gaan radioaktiviteit zou sterk stijgen en zo kunnen we nog e 'tjj doorgaan. Eind mei spanden ZMF en Greenpeace België een ko geding aan tegen de Vlaamse milieuminister Lenssens, de Sc Antwerpen en het bedrijf. Eerdere akties om hen van onzalige plan af te brengen hadden weinig resultaat opg leverd. Die eerdere akties noodzaakten Lenssens wel zijn pi te laten heroverwegen door een kommissie van vier profe soren, vergezeld van Nederlandse waarnemers. Deze koi missie heeft alleen een tussenvoorstel gedaan om de smeerp: een week te laten proefdraaien en dan allerlei metingen doen, waarbij overigens de Nederlandse waarnemers zijn g boykot. Ook een proeflozing gaat ons veel te ver, omdat - het een eerste stap naar inwerkingstelling is; - de schade voor de Schelde niet gemeten hoeft te worden (d blijkt al zonneklaar uit de lozingsgegevens van het bedr - de proeflozing een mogelijk alternatief gebruik van de pij bemoeilijkt, bijv. als zoetwaterleiding voor de Stad An werpen. Vandaar het kort geding waarin ZMF en Greenpeace middels gesteund worden door een flinke supportersschail Uit Nederland doen de gemeenten Oostburg en Vlissinga Zevibel, het Zeeuwse Landschap en de Stichting Reinwati mee. De rechter stelde in de eerste zitting op 10 juni de behandf ling uit tot 2 september, met de bepaling dat er tot die tijd zeki niet geloosd of proefgedraaid mag worden. Bovendien we duidelijk dat de Stad Antwerpen het eigenlijk op alle punte met ons eens is en dus in feite van het beklaagden- naar hi eisersbankje overstapt. Niet onbelangrijk, omdat Antwerpe als eigenaar van het laatste stukje smeerpijp z'n toestemm r| moet geven voor inwerkingstelling. 28 mei 1986 ging de kogel eindelijk door de kerkHf Grevelingenmeer blijft definitief zout. In feite was allan duidelijk dat dit de enige verdedigbare beslissing is. Niet allee de waarde van het natuurgebied dat er ontstaan is, pleit ervoo Er is ook het gegeven dat een zoet meer onvermijdelij vervuild water en een vergiftigde bodem zou krijgen, omda het verzoet zou worden met Rijnwater, terwijl de visse opbrengst uit een zout meer duidelijk groter is dan uit een zoe meer (nog daar gelaten dat de vis in het laatste geval niet eens t eten zou zijn). Aan de andere kant vande weegschaalstaatalleenhetbelanj dat de landbouw heeft bij zoetwater aanvoer voor Schouwe Duiveland en Goeree. Maar duidelijk is dat dit ook uit anderj wateren dan het Grevelingenmeer kan komen. Voor Schoi wen-Duiveland is er het plan voor zoetwater aanvoer uit he Volkerakmeer. Dat kost 20 miljoen voor de infrastruktuur o] het eiland. De ministers Smit-Kroes en Braks bieden nu 1:

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 16